1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
ISPO Brandnew har i årtionden lyft fram några av den globala sportbranschens mest spännande nystartade varumärken och deras produkter. Trots en pandemi var 2021 års upplaga av Brandnew inget undantag.
Prisregnet har fallit över världens största vintersportmässa. Vid ISPO Award korades dessutom Ortovox som totalvinnare för sin Diract Voice, världens första röstnavigerande lavinsändare. Läs om alla vinnarna här.
En svensk cykelapp och en global cykelaktör har inlett ett projekt där slutkonsumenter får hjälp med monteringen av cykeln hemma.
Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Det händer mycket hos svenska clean tech-bolaget We Are Spindye. För en månad sedan ett samarbete med H&M. Nu har bolaget blivit godkända för att börsnoteras på Nordic SME. Målet är att ta in 24 miljoner kronor.
Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.
Att i butik kunna designa, testa och beställa sina customplagg är många landsvägscyklisters dröm. Nu har modevarumärket La Chemise tagit steget att öppna just en sådan – cykelboutique. Mitt i Stockholm city.
Svenska Huski Wear toppar laget och har inlett ett samarbete med ytterligare en ambassadör. Efter André Myhrer och Skicrosslandslaget är nu även Sveriges största alpina stjärna Anna Swenn-Larsson ombord på Huski Wears färd framåt.
Adidas gör utrustning för ett hundratal sporter, från tresteg till skidskytte. Men i ett just nu hett segment har man varit borta i drygt 15 år. Tills idag, då en bred kollektion släpptes över hela världen.
Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.
De stora modedrakarna börjar hitta allt fler grönare tillverkningsalternativ. H&M släpper nu ett knippe nya hållbarhetssatsningar. Bland annat gör man nu sina första plagg med We Are Spindyes infärgningsteknik.
Huski Wear har tecknat ett samarbete med skicrosslandslaget som kommande vinter tränar och tävlar i konfektion utvecklat av det nystartade svenska varumräket.
Svensk handel har precis avslöjat Årets julklapp. Efter en sommar där alla svenskar verkar ha hittat ut i naturen blev vinnaren ganska logisk. Och för tredje året av de senaste fyra kan produkten knytas till sportbranschen.
Intresset för att använda cargocyklar för verksamheter som budfirmor, kaféer, flytt och hantverkshjälp börjar växa till sig i Sverige. Nu har ett samarbete mellan tre svenska cykelaktörer och en tysk byggkedja inletts i Nacka.
Franska klädmärket Picture Organic gör en omstart i Sverige. Tillsammans med en ny agent vill man föra ut sina stora miljöambitioner på ett tydligare sätt till slutkund över hela Sverige.
Nu har världens största sportmässa öppnat för anmälan till Ispo Munich Digital, Ispos digitala mässa som hålls 1-5 februari 2021.
Pandemin skonar inte heller jättar. Adidas har tvingats till ytterligare ett lån av det större slaget. Med 1,5 miljarder Euro i lån från en stor grupp banker siktar Adidas på att återhämta sig från 2020 även om det kommer att ta tid.
Halmstad är Treks nordiska huvudkontor sedan Sverigekontoret fått ansvaret för Trek Nordic. Nye vd:n Christian Engström ser elcyklar som en av de viktigaste kategorierna för Trek att nå en halv miljard i omsättning.
Den 16 oktober öppnade Burton Hub på Norrlandsgatan mitt i centrala Stockholm. Sportfack spritade händerna och gick över röda mattan in till Skandinaviens första Burtonbutik som även ska vända sig kunder utanför brädvärlden.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen