Trygghet ger kunder

Sportson har hittat sin nisch. Det är att erbjuda kunden trygghet och bra produkter. Det konceptet ger också klirr i kassan för butikerna.

Jag träffar Lars Haglund mitt under ett franchisemöte på huvudkontoret i Göteborg. Sportson ordnar flera sådana under året. Vissa är årligen är återkommande andra ordnas av speciella anledningar, som detta möte där butikerna ska diskutera sportkedjans it-lösningar. Lars hinner ändå ställa upp på en intervju med mig även om han ideligen blir avbruten av folk som vill prata med honom och fråga om hans åsikt. Att vara vd för en franchisekedja stället speciella krav på ledarskapet.

– Det kräver en större ödmjukhet att vara vd för ett franchiseföretag än att bara vara vd för ett vanligt företag. Du måste vara väldigt flexibel och lära dig lyssna på folk. Jag tycker också att det är jätte viktigt att ha franchisemöten där vi har tid att umgås och prata med varandra om alldagliga saker, inte bara jobb, säger Lars Haglund, vd för Sportson.

Han drev själv i många år en cykelbutik vid sidan av vd-jobbet på Sportson men de senaste tre åren har han varit vd på heltid. Kedjan har under sina dryga 20 år vuxit sakta men säkert och omfattar idag 23 butiker. Den senaste öppnade i Lund för bara några dagar sedan.

Konkurrensen inom cykelbranschen har hårdnat de senaste åren. Även om det talas om en cykelboom har även aktörerna blivit fler och kostnaderna att driva en cykelbutik ökat. Marginalerna är små och de stora sportkedjorna går i många fall in och krigar med pris. 

– Många av kedjorna som säljer cykel pratar mycket pris och tävlar med det som huvudargument, precis som elektronikhandeln gjort en längre tid. När XXL öppnade alldeles nära oss här i Göteborg stagnerade vår tillväxt det första året men sedan har vi inte märkt någon effekt av XXL överhuvudtaget, säger Lars.

När de andra kedjorna pratar om att vara billigast eller störst så väljer ledningen på Sportson att prata om trygghet. Det kanske inte låter sexigt men det har visat sig locka många trogna kunder till butikerna. Tanken med att vara en ”trygg” aktör för slutkunden handlar om produkternas kvalitet och personalens kunnande och engagemang. När en kund handlar hos Sportson ska han eller hon veta att de kommer att få den produkt som passar deras behov och deras önskemål.

– Det är viktigt att kunden får rätt produkter. Därför tvingar vi alltid kunden att prova cykeln här ute på parkeringen innan de köper cykeln. Om vi mot förmodan inte har den cykelmodellen som passar kunden bäst så säger vi nog, tyvärr du kan inte köpa en cykel i den här butiken, säger Lars allvarligt.

Att ha fått stämpeln” trygg” gillar Sportson. För när de tagit den positionen har konkurrenterna svårt att muta in sig på samma nisch. De andra aktörerna får istället kämpa om att vara billigast, snabbast eller störst.

Att Sportson är en välskött kedja visar det faktum att den fortfarande lockar nya franchisetagare. För en entreprenör som vill starta en Sportson-butik innebär medlemskap i kedjan många föredelar, speciellt i inledningsfasen. Handlaren får hjälp av Sportson med att träffa hyresavtal, prata med banken och bygga butiken. Med den erfarenhet som finns i kedjan slipper cykelhandlaren att göra samma misstag som andra redan gjort.

– Vi har någonting vi kallar store-check  och det är grundbulten för hela Sportsons koncept. Det är uppdelat på IT, butik, kommunikation och ekonomi. Vi åker runt till alla butiker ett par gånger per år för att hjälpa personalen med de här frågorna. Jag har därför fullständig pejl på samtliga butikers nackdelar och fördelar vad gäller ekonomi och inköp. Därför kan jag också gå in och ge dem tips och råd var de borde lägga fokus, säger Lars.

För Sportsons del handlar det inte heller bara om att sälja cyklar från butikerna ut till kund. Företaget har också startat ett sidoprojekt, Sportson Patrol. Där söker några av Sportsons cykelmekaniker upp olika företag i Göteborgstrakten och servar de anställdas cyklar. Det blir ett 40-50-tal sådana tillfällen per år och de har varit väldigt uppskattade av cyklisterna.

Ett annat projekt som sportkedjan är engagerad i är ett samarbete med Göteborgsstad. I projektet får de anställda inom kommunen köpa en cykel till subventionerat pris från någon av de tre Sportsonbutikerna i Göteborg. Sportson skickar sedan fakturan till Göteborgs stad som subventionerar en del av cykelpriset och drar av den resterande delen från de anställdas lön varje månad.

– Det är ett treårigt projekt och det erbjuder en enkelhet för de anställda som kan komma hit till oss och bara plocka ut en cykel. Det blir en hel del elcyklar, men jag är också förvånad över hur många som väljer riktiga high-end cyklar, säger Lars.

Han hamnade själv i cykelbranschen av en slump. Han hade jobbat på ett riskkapitalbolag men som så ofta drabbades företaget av en konkurs. Då tipsade hans gode vän Thomas Andersson som redan drev en Sportsonbutik honom att också starta en cykelbutik . Trots inga förkunskaper om cyklar lyssnade Lars på rådet och drog igång en butik. Som den entreprenör han är fick han svung på verksamheten och affärerna gick bra och inom några år drev Lars tillsammans med Thomas Andersson och Lars Gerlach nio stycken cykelbutiker. Det var då, år 1993, som tanken att starta en franchisekedja föddes. Sagt och gjort. Idag, över 20 år senare jobbar Lars fortfarande med cykel.

– Det är världens roligaste produkt för det finns ingenting negativt med den. Det finns ju också ett gediget cykelintresse i Sverige även om jag inte tror på en boom, den har snarare skaptas av massmedia. Men cykelintresset kommer nog att hålla i sig. Cykeln har en framtid, säger Lars.

 

Trygghet ger kunder
Cykelverkstaden är hjärtat i en Sportsonbutik.

För att ständigt vara på tårna har Sportson en strategi i kedjan som fått namnet ”Hundra små steg”. Där har företaget plockat fram 100 punkter som en väl fungerande Sportson-butik bör uppfylla. Varje punkt har en gradering från 1 till 5 där butiken får försöka bedöma hur den ligger till i varje fråga. Prioriteringarna för de olika punkterna varierar. En fråga är central och högt prioriterad – det ska finnas en verkstad i varje butik. Verkstaden är enligt Sportsons koncept hjärtat i en cykelbutik.

– Jag åker ut till alla butikerna en gång per år och så går vi genom formuläret med personalen. Då försöker vi resonera oss fram till var butiken står och hur de kunde bli bättre just på den punkten. Målet är naturligtvis att komma upp till 5 på alla punkter, säger Lars.

Trots den ökade konkurrensen både från sportkedjorna och näthandeln ser Sportson ljust på framtiden. De har hittat sin nisch och kör i många avseenden sitt eget race. Då behöver man inte oroa sig över annat än den egna prestationen. Det gör livet så mycket lättare.