Fredagsfilm: Superskottet som gav innebandybuzz

Vad är egentligen möjligt att göra med en innebandyklubba, ett gäng bollar, spelskicklighet och ett... digitalt klippbord? Till exempel en film som ger stor varumärkesbuzz. Unihocs marknadsavdelning har i veckan släppt en film som fått fantastisk spridning på nätet.

– 50000 views på en dag! Helt galet!

Inte ens Kalle Brännberg, produktchef för innebandymärket Zone, hade hoppats att en liten kortfilm där Pixbo Wallenstam-spelaren Martin Östholm tar i lite extra, skulle dra åt sig så mycket uppmärksamhet. Två dagar efer uppladdningen hade ytterligare 30000 sett klippet och över 100 personer delat klippet på sin Facebook-sida. Vi är många som minns Ronaldinho-filmen från 2008 när brasilianaren får nya Nike-skor som gör att han träffar precis där han vill sätta bollen. Nu har innebandyvärlden fått sin Ronaldinho. Med extra krut i handlederna.

Vad är sant i filmen, vad är fejk, allt eller inget och hur har filmmakarna gjort? Diskussionerna, från flera länder, har gått heta sedan i måndags då klippet lades upp på Youtube Kalle Brännberg och hans kollegor på Renews marknadsavdelning (där Zone ingår tillsammans med Unihoc och Reactor).

– Vi arbetar mycket med filmer som marknadsföring, då vi känner att vår målgrupp är rätt kring nya medier. De sociala medierna tar över mer och mer, och med filmer som dessa får vi en ökad dialog med våra kunder, ett engagamang och framför allt mentions online som är otroligt mycket värda. Folk kommer se mer av detta längre fram, säger Kalle Brännberg.

På egna Youtube-kanalen Unihoc TV postas kontinuerligt filmklipp för Renews samtliga varumärken. Det kan handla om hur produktutveklingen av ett blad går till, intervjuer med profiler eller som i Martin Östholm-filmen, att skapa en snackis, sprida ett buzz.

– Filmen med Martin Östholm handlar om att bygga ett varumärke, och att skapa en riktig stor viral spridning inom vår bransch, och förhoppningsvis även ut genom andra branscher längre fram. Vi har en plan för hur vi skall hålla videon levande, och stigande, för ett tag framöver, och glädja en hel del nya människor. Vi har valt att inte marknadsföra en produkt i samband med detta, för att få en så trovärdig film som möjligt – och vi har nog lyckats, säger Kalle Brännberg och förklarar Renews tankar med att aktivt jobba med sociala medier.

Och om vad som är sant eller inte sant med filmen kommer egentligen i andra hand. Att få igång snacket kring produkten, varumärket eller det som ett företag vill lyfta fram är det viktiga poängterar Kalle Brännberg.

– Vi bygger ju en myt om vad som går att göra med en innebandyklubba och vad som inte går. Vi spinner på att det kan vara äkta, eller kan vara trickfilmat. Vi vill få till en diskussion över nätet, och folk som reagerar.

Unihocs film finns här https://www.youtube.com/watch?v=ILIeoAJOOuA