Snön gav rekordförsäljning

Förra året blev ett fantastiskt handelsår för sportbranschen. Omsättningen stannade på rekordhöga 19, 2 miljarder vilket var en ökning med 9,6 procent jämfört med 2008. Som bäst gick försäljningen under årets sista månad.

Vintervädret gav försäljningen i sportbranschen en ordentlig knuff under fjolårets sista månader. I december ökade försäljningen med sanslösa 23,2 procent jämfört med december 2008. Snön och kylan var välkommen, det visade konsumenterna med eftertryck.

– Det har varit sagolikt under slutet på året. I november ökade vi med 17-18 procent, i december över 20 procent och i januari låg vi på 15-20 procent. Hos oss är det framförallt längdåkning som det har varit efterfrågan på. Men vi har givetvis haft ökningar även på alpint, vinterkläder och vinterkängor också, säger Ulf Molander, inköpsansvarig hårt på Team Sportia.

Den stora efterfrågan har ställt stora krav på logistiken.

– Det har varit mycket stök och bök för att få fram prylar men jag tror att vi har lyckats ganska bra genom att samarbeta mellan butikerna. Men sen har vi också ett bra och tätt samarbete med leverantörerna, säger Ulf Molander.

Backcountry Equipment levererar bland annat långfärdskridskor och längdutrustning. Snön och kylan innebar jackpot för dem.

– Det har varit hysteriskt, jag kan inte använda något annat ord. Först hade vi väldigt bra försäljning på långfärdskridskor i december trots att det inte var någon is och längd har vi haft bra försäljning på hela hösten. Men sen när snön och kylan kom runt jul så brakade det loss ordentligt på längd, säger Sven-Gunnar Johansson.

I siffror uppskattar Sven-Gunnar Johansson att Backcountry Equipment ökade försäljningen med 150 procent under december.

– December var fantastiskt men sen fortsatte det även under januari. Det har bara fortsatt att tugga på, säger Sven-Gunnar Johansson.

Olof Andersson på Sportringen Vrigstad vittnar om samma scenario.

– Hela hösten har varit bra men framförallt julförsäljningen och mellandagarna fram till trettonhelgen blev mycket bra. Det har varit mycket vinterkonfektion och hårdvara som skridskor. Allt är sopslut, säger Olof Andersson.

Sötebrödsdagarna inleddes i oktober då försäljningen ökade med fantastiska 19,2 procent jämfört med samma månad 2008. En viss del av ökningen går att härleda till en svag oktobermånad 2008 då det globala finansiella läget var ytterst skakigt med höga räntor, varsel och en osäkerhet inför framtiden. Men framförallt var det kylan som drev på försäljningen.

Leverantören G.W Greiff med varumärket Tuxer blev en av vinnarna under kalla oktober.

– Vi har haft en fantastisk säsong. Vi har normalt välfyllda lager men förra året började det redan i oktober ta slut på dunjackor och dunparkas som vi traditionellt brukar ha fram till jul. Sedan i november blev det tryck även på skidset och softshell och allt tog i princip slut, säger Anders Granath på G. W Greiff.

I november blev försäljningsökningen i branschen försumbar och skrevs endast till knappt 1 procent jämfört med november 2008. Men i december tog det alltså fart igen och när året summeras är det ett fantastiskt handelsår som ligger bakom sportbranschen. Försäljningen ökade med 9,6 procent på årsbasis och sprängde 19-miljardersvallen. Av detaljhandelns alla branscher var det endast Systembolaget som visade upp en bättre omsättningsökning. Många branscher visade faktiskt upp ganska måttliga ökningar eller till och med tillbakagångar, 3,6 procents ökning för detaljhandeln som helhet. I det sammanhanget, plus faktumet att vi befinner oss i en lågkonjunktur, måste sportbranschens framgångar under 2009 betraktas som sensationella.

Av: Magnus Reithner

Snön gav rekordförsäljning Snön gav rekordförsäljning Snön gav rekordförsäljning

Snön gav rekordförsäljning Snön gav rekordförsäljning