Salomons nya superbindning – Shift

Salomons nya superbindning – Shift

Salomons nya bindning Shift är det bästa av två världar: en stabil friåkningsbindning för utförsåkningen och en techbindning för uppförsgången.

Publicerad

Det har tisslat och tasslats i kulisserna i några år om att giganten Salomon varit på väg med en helt ny och revolutionerande friåkningsbindning. Åka Skidor skådade ett par märkliga prototyper vid ett besök på företagets huvudkontor i franska Annecy för ett par år sedan och har motvilligt lyckats hålla truten och sprida bilder på det som vi såg den gången.

Efter en utvecklingsprocess som tagit sju år är nu Salomon S/LAB Shift MNC redo att visas upp för världen. Bindningen är sprungen ur en idé som Salomons teamåkare Cody Townsend och Chris Rubens kom fram med redan 2010. Deras dröm var att kunna mixa en STH friåkningsbindning med en techbindning och få det bästa av två världar: kraftöverföringen, känslan och säkerheten från en klassisk alpinbindning utför och prestandan som techinserts ger uppför. En inte helt enkel, ingenjörsmässig ekvation att lösa.

Shift i gåläge. Foto: Cam Macleod/Salomon

Foto: Cam Macleod/Salomon

Shift löser det problemet genom att dölja techpinnarna när bindningen används i åkläget, vilket ihop med en glidplatta (AFD) som är ställbar i höjdled, gör att den fungerar att åka med pjäxor med traditionell alpin DIN-sula som med en pjäxa med gummisula (WTR, Gripwalk eller tursulor fungerar). Bindningen har ett högsta DIN-värde på 13 vilket är mer än tillräckligt för hård åkning, även för Salomons hårt laddande teamåkare. Utlösningsfunktionen har en elasticitet på hela 47 mm vilket är i samma klass som en traditionell STH-bindning (52 mm).

När du sedan ska gå uppför fälls pinnarna fram med hjälp av den blå spaken framför tådelen och du klickar i tådelen som på en vanligt techbindning och kan åtnjuta den lätta gången och stora gåutslaget som den lösningen ger. Då kommer du även stå cirka 20 mm längre fram än i alpinläget vilket gör att häldelen sitter kvar i samma läge. Framför den sitter en hälhöjare som med sina 10 grader är relativt låg jämfört med vad du hittar på andra turbindningar. Anledningen är ganska enkel och logisk; Salomons teamåkare anser att går du så brant att du behvöer högre hälhöjare än så går du helt enkelt för brant och bränner för mycket kraft. Och med tanke på att Greg Hill, mannen som gick 2 miljoner höjdfot 2011, är en av dessa åkare så ligger det en hel del sanning i det och är något att tänka på för oss svenskar som ofta har en tendens att gå alltför brant uppför. Bindningen har även ett mer eller mindre helt plant gåläge.

Vikten då undrar du? Shift väger 850 gram per bindning, vilket är runt 100 gram tyngre än konkurrenten Marker Kingpin, men nästan 300 gram lättare än en klassisk STH 13. Det här är alltså ingen bindning som riktar sig mot lättviktsfolket utan främst mot åkare som mixar liftåkning med kortare turer, eller går dagsturer. En av anledningarna att vikten kunnats hålla nere är tack vare att man infuserat kolfiber i plasten, vilket även gör den mer hållbar.

Salomon Shift kommer att finnas i butik hösten 2018, så om du är sugen på ett par får du hålla dig ett tag till.

Åka Skidor kommer att provåka Shift nu under vintern och lovar att återkomma med ett utförligt test så snart vi fått den här godsaken på snö. 

Chris Rubens är en av åkarna som varit involverade i utvecklingen av Shift. Foto: Cam Macleod/Salomon

Salomon S/LAB Shift MNC

Vikt 850 gram per bindning
DIN 6-13
Elasticitet 47 mm
Certifiering TUV
Norm MNC (Multi Norm Compatible)
Ståhöjd 25 mm
Justeringsmån (i längsled) 30 mm 
Bromsar 90/100/110/120 mm
Klätterlägen 2° och 10°
Tillgänglig Hösten 2018
Pris 5 000 kronor

Övrigt Kommer även säljas som Atomic Shift MNC 13

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Burton Step On

1 kommentar

Niall Connolly: Hi guys, do you know when the step on bindings will be available again?

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017