Cykelförsäljningen 20/21: Elcyklarna ökade men totalen minskade

Elcykeln står nu för 19,5 procent av den totala cykelförsäljningen i Sverige.

Cykelförsäljningen 20/21: Elcyklarna ökade men totalen minskade

Nedstängda fabriker och problem med leveranserna till Sverige gjorde att antalet sålda cyklar minskade med 16 procent cykelåret 20/21 jämfört med 19/20. Det visar en sammanställning från branschorganisationen Cykelbranschen.

Publicerad

Nedstängda fabriker och problem med leveranserna till Sverige gjorde att antalet sålda cyklar minskade med 16 procent jämfört med cykelåret innan. Det visar den årliga sammanställningen som branschorganisationen Cykelbranschen, där ett tiotal av de största leverantörerna och kedjorna ingår, gör varje år. Det skriver Cykelbranschen i ett pressmeddelande.

Under det cykelår (från 1 september till 31 augusti) som nyligen avslutades såldes 460 000 cyklar* på den svenska marknaden.  En tydlig trend är att efterfrågan på elcyklar fortsätter att öka. 20/21 såldes 90 000 elcyklar vilket gör att elcyklarnas andel av den totala försäljningen ökat från 17,5 till 19,5 procent.

– Andelen sålda elcyklar i Sverige närmar sig nu försäljningen i Danmark och Tyskland där elcykelns stora genombrott kom redan för några år sedan, säger Joakim Stenberg, vd för Cykelbranschen. 

Hos Sportson, Sveriges största cykelhandlare, är kundernas ökade intresse för elcyklar tydligt. 

– Våra kunder talar om att elcykeln ger dem möjligheter att cykelpendla längre sträckor. Vi har sålt alla elcyklar som vi har fått in under året och kunde sålt ännu fler om vi hade haft tillgång till fler, säger Lars Haglund, vd för Sportson. 

Trenden är fortsatt att allt fler köper sin nya cykel av en specialiserad cykelhandlare. 

– Cykeln blir allt viktigare för människors vardag. Det gör att man köper allt mer avancerade cyklar och vill ha hjälp med sitt köp. Det kan de specialiserade cykelhandlarna ge, säger Joakim Stenberg.

Covid-19-pandemin har inneburit problem för cykeltillverkare i Fjärran östern och för transporterna till Europa. Det har gjort att importen av cyklar har minskat med 29 procent mellan cykelåren 2019/20 och 2020/21. Joakim Stenberg tror att problemen med produktion och leveranser kommer att fortsätta under nästa år. 

Att det är hög efterfrågan på cyklar bekräftar försäljningen på annonssajten Blocket. Mellan augusti 2020 och september 2021 har antalet cykelannonser varit 24 procent högre än under samma tidsperiod ett år tidigare. Störst är ökningen för mountainbikes med 37 procent. Det gör att medianpriset för en begagnad mountainbike på Blocket har ökat med 25 procent. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

1 kommentar

Magnus: Vilket fjantigt företag. Eller snarare, de verkar inte ha koll på hur värdlen faktiskt fungerar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206