Så ser nya Void och Colourwear ut

Färgglatt i backen FW20/21 enligt Colourwear.

Så ser nya Void och Colourwear ut

I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.

Publicerad

Colour Group B.V. köpte varumärkena Colourwear och Void med kompletta rättigheter direkt från konkursboet. Efter det låg bägge varumärkenas sajter nere under en period.

I juni relanserades voidcycling.com och i oktober likaså colourwear.com. Sportfack tog kontakt med Tensons head of design och vice vd Thomas Nord och marknads- och försäljningschef Fredrik Abrahamson, hur det stod till med de nygamla varumärkena i den nya organisationen.

– När det gäller försäljning och försäljningsstrategier för Colourwear är Sverige, övriga Norden samt Österrike och Tyskland i fokus, säger Fredrik Abrahamson. Den största skillnaden på kort sikt kommer att vara varumärkets utökade närvaro i Sverige något som kommer manifesteras under 2021 – med lanseringen av en helt ny vår- och sommarkollektion med street- och skatetema. Kollektionen är kryddad med både hjälmar och väskor och är Colourwears största vår- och sommarkollektionen någonsin.

Exempel på nya, färgstarka Colourwear som släpps SS 2021.

Liksom i Colourwears nya logo som tydligt visar vägen för varumärket – färgen ska tillbaka till plaggen.

– När det gäller Void fortsätter vi på den inslagna banan som närmast kan beskrivas som en hybridlösning där vi arbetar med utvalda välsorterade cykelspecialister i kombination med egen e-handel, Det blir inga större förändringar för Void från tidigare år. Fokus ligger snarare på att förädla sortiment och varumärkeskommunikation, säger Fredrik.

Thomas, designmässigt, hur tänker man som designer med ett nytt varumärke som varit väldigt populärt just för sin design.

– Givet namn och varumärkesbytet, ut med Wearcolour in med Colourwear, kan vi säga att vi går tillbaka till rötterna. Arbetsnamnet på den interna process som inleddes tidigt i våras och som vi arbetar oförtrutet med har varit – Bringing colour back to Colourwear. Något som bottnar i det dna som fanns med från starten av varumärket med rötterna i freeski och brädkultur. Första publika steget gjordes under hösten vid relanseringen av varumärket och nya sajten där den nygamla logotypen med sin nya färgsprakande splash gjorde entré, säger Thomas Nord och förklarar hur det nya teamet tänkt med Voids uttryck.

Jackan Owl i bland annat kulören deep red för FW20/21. Återvunna PET-flaskor har blivit den polyester som använts till yttertyget.

– Med Void fortsätter vi bygga och förädla det premiumvarumärke som byggts upp sedan starten. Det finns ingen anledning att förändra något för sakens skull utan bygga vidare på vad som är bra och förändra det som kunde gjorts bättre. Vi ser självklart en förbättringspotential i Void Cycling annars hade vi aldrig givit oss in på denna resa, säger Thomas och ger ett par exempel på hur han och designgruppen velat förtydliga Void Cycling som varumärkesavsändare.

– I kollektionen, som utvecklades i tight samarbete med våra ambassadörer, och som är första kollektionen under ny flagg ersätter vi tidigare enklare Asienproducerade stilar i Voids höst- och vinterkollektion med en premium Europa-producerad dito som lirar med existerande jersey och bib-kollektion. Det ger en kvalitetshöjning i både produkt- och miljöhänseende, säger Thomas Nord och kommenterar varumärkenas hållbarhetsaspekter så här.

– Det handlar om att fortsätta på en inslagen linje oavsett varumärke. Det finns inget alternativ till hållbar och mer miljövänlig tillverkning och för oss är den här delen ett ständigt pågående arbete. När det gäller Void Cycling är merparten av SS21-kollektionen tillverkad i Bluesign-certifierade fabriker med OEKO-TEX certifierade tyger.

Bore jacket, från Void Cyclings kollektion för FW21.

On
Off

3 kommentarer

  • Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:55

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206