1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Färgglatt i backen FW20/21 enligt Colourwear.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Colour Group B.V. köpte varumärkena Colourwear och Void med kompletta rättigheter direkt från konkursboet. Efter det låg bägge varumärkenas sajter nere under en period.
I juni relanserades voidcycling.com och i oktober likaså colourwear.com. Sportfack tog kontakt med Tensons head of design och vice vd Thomas Nord och marknads- och försäljningschef Fredrik Abrahamson, hur det stod till med de nygamla varumärkena i den nya organisationen.
– När det gäller försäljning och försäljningsstrategier för Colourwear är Sverige, övriga Norden samt Österrike och Tyskland i fokus, säger Fredrik Abrahamson. Den största skillnaden på kort sikt kommer att vara varumärkets utökade närvaro i Sverige något som kommer manifesteras under 2021 – med lanseringen av en helt ny vår- och sommarkollektion med street- och skatetema. Kollektionen är kryddad med både hjälmar och väskor och är Colourwears största vår- och sommarkollektionen någonsin.
Liksom i Colourwears nya logo som tydligt visar vägen för varumärket – färgen ska tillbaka till plaggen.
– När det gäller Void fortsätter vi på den inslagna banan som närmast kan beskrivas som en hybridlösning där vi arbetar med utvalda välsorterade cykelspecialister i kombination med egen e-handel, Det blir inga större förändringar för Void från tidigare år. Fokus ligger snarare på att förädla sortiment och varumärkeskommunikation, säger Fredrik.
Thomas, designmässigt, hur tänker man som designer med ett nytt varumärke som varit väldigt populärt just för sin design.
– Givet namn och varumärkesbytet, ut med Wearcolour in med Colourwear, kan vi säga att vi går tillbaka till rötterna. Arbetsnamnet på den interna process som inleddes tidigt i våras och som vi arbetar oförtrutet med har varit – Bringing colour back to Colourwear. Något som bottnar i det dna som fanns med från starten av varumärket med rötterna i freeski och brädkultur. Första publika steget gjordes under hösten vid relanseringen av varumärket och nya sajten där den nygamla logotypen med sin nya färgsprakande splash gjorde entré, säger Thomas Nord och förklarar hur det nya teamet tänkt med Voids uttryck.
Jackan Owl i bland annat kulören deep red för FW20/21. Återvunna PET-flaskor har blivit den polyester som använts till yttertyget.
– Med Void fortsätter vi bygga och förädla det premiumvarumärke som byggts upp sedan starten. Det finns ingen anledning att förändra något för sakens skull utan bygga vidare på vad som är bra och förändra det som kunde gjorts bättre. Vi ser självklart en förbättringspotential i Void Cycling annars hade vi aldrig givit oss in på denna resa, säger Thomas och ger ett par exempel på hur han och designgruppen velat förtydliga Void Cycling som varumärkesavsändare.
– I kollektionen, som utvecklades i tight samarbete med våra ambassadörer, och som är första kollektionen under ny flagg ersätter vi tidigare enklare Asienproducerade stilar i Voids höst- och vinterkollektion med en premium Europa-producerad dito som lirar med existerande jersey och bib-kollektion. Det ger en kvalitetshöjning i både produkt- och miljöhänseende, säger Thomas Nord och kommenterar varumärkenas hållbarhetsaspekter så här.
– Det handlar om att fortsätta på en inslagen linje oavsett varumärke. Det finns inget alternativ till hållbar och mer miljövänlig tillverkning och för oss är den här delen ett ständigt pågående arbete. När det gäller Void Cycling är merparten av SS21-kollektionen tillverkad i Bluesign-certifierade fabriker med OEKO-TEX certifierade tyger.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Ser ju för jävligt ut med den där färgsplashen ovanför logotypen, i övrigt rätt fina produkter på Colourwear.
Ser inte riktigt butiksmixen som ska göra volym på detta men kanske Stadium som komplement till Everest och Warp samt Team Sportia?
Har inte Tenson nog med att försöka få fart på just Tenson? Eller tycker de att Tenson spelat ut sin roll och ska satsa på annat? Finns ju knappast någon brist på varumärken och produkter i dessa segment så man undrar ju vilket retail som är stommen i distributionen och var det finns. Känns lite som ytterligare varumärken som egentligen inte behövs.
Straight to outlet-ladorna.