Så ser nya Void och Colourwear ut

I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.

Colour Group B.V. köpte varumärkena Colourwear och Void med kompletta rättigheter direkt från konkursboet. Efter det låg bägge varumärkenas sajter nere under en period.

I juni relanserades voidcycling.com och i oktober likaså colourwear.com. Sportfack tog kontakt med Tensons head of design och vice vd Thomas Nord och marknads- och försäljningschef Fredrik Abrahamson, hur det stod till med de nygamla varumärkena i den nya organisationen.

– När det gäller försäljning och försäljningsstrategier för Colourwear är Sverige, övriga Norden samt Österrike och Tyskland i fokus, säger Fredrik Abrahamson. Den största skillnaden på kort sikt kommer att vara varumärkets utökade närvaro i Sverige något som kommer manifesteras under 2021 – med lanseringen av en helt ny vår- och sommarkollektion med street- och skatetema. Kollektionen är kryddad med både hjälmar och väskor och är Colourwears största vår- och sommarkollektionen någonsin.

Så ser nya Void och Colourwear ut
Exempel på nya, färgstarka Colourwear som släpps SS 2021.
Så ser nya Void och Colourwear ut
Liksom i Colourwears nya logo som tydligt visar vägen för varumärket – färgen ska tillbaka till plaggen.

– När det gäller Void fortsätter vi på den inslagna banan som närmast kan beskrivas som en hybridlösning där vi arbetar med utvalda välsorterade cykelspecialister i kombination med egen e-handel, Det blir inga större förändringar för Void från tidigare år. Fokus ligger snarare på att förädla sortiment och varumärkeskommunikation, säger Fredrik.

Thomas, designmässigt, hur tänker man som designer med ett nytt varumärke som varit väldigt populärt just för sin design.

– Givet namn och varumärkesbytet, ut med Wearcolour in med Colourwear, kan vi säga att vi går tillbaka till rötterna. Arbetsnamnet på den interna process som inleddes tidigt i våras och som vi arbetar oförtrutet med har varit – Bringing colour back to Colourwear. Något som bottnar i det dna som fanns med från starten av varumärket med rötterna i freeski och brädkultur. Första publika steget gjordes under hösten vid relanseringen av varumärket och nya sajten där den nygamla logotypen med sin nya färgsprakande splash gjorde entré, säger Thomas Nord och förklarar hur det nya teamet tänkt med Voids uttryck.

Så ser nya Void och Colourwear ut
Jackan Owl i bland annat kulören deep red för FW20/21. Återvunna PET-flaskor har blivit den polyester som använts till yttertyget.

– Med Void fortsätter vi bygga och förädla det premiumvarumärke som byggts upp sedan starten. Det finns ingen anledning att förändra något för sakens skull utan bygga vidare på vad som är bra och förändra det som kunde gjorts bättre. Vi ser självklart en förbättringspotential i Void Cycling annars hade vi aldrig givit oss in på denna resa, säger Thomas och ger ett par exempel på hur han och designgruppen velat förtydliga Void Cycling som varumärkesavsändare.

– I kollektionen, som utvecklades i tight samarbete med våra ambassadörer, och som är första kollektionen under ny flagg ersätter vi tidigare enklare Asienproducerade stilar i Voids höst- och vinterkollektion med en premium Europa-producerad dito som lirar med existerande jersey och bib-kollektion. Det ger en kvalitetshöjning i både produkt- och miljöhänseende, säger Thomas Nord och kommenterar varumärkenas hållbarhetsaspekter så här.

– Det handlar om att fortsätta på en inslagen linje oavsett varumärke. Det finns inget alternativ till hållbar och mer miljövänlig tillverkning och för oss är den här delen ett ständigt pågående arbete. När det gäller Void Cycling är merparten av SS21-kollektionen tillverkad i Bluesign-certifierade fabriker med OEKO-TEX certifierade tyger.

Så ser nya Void och Colourwear ut
Bore jacket, från Void Cyclings kollektion för FW21.