Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Varumärket Champion är mitt uppe i ett förändringsarbete och bygger just nu upp en delvis ny organisation för Norden. Bland annat med ett nytt kontor och showroom mitt i Stockholms city.
Champion Norden flyttar sin bas efter 35 år. Efter att ha haft sina kontor, utställningslokaler och logistiknav på Tyresö flyttar teamet nu in till Stockholm city (Jungfrugatan). Flytten kommer i en tid då Champion Norden är mitt inne i en större utvecklings- och förändringsfas.
– Eftersom Champion har gått från klarhet till klarhet och blivit allt starkare under de senaste åren är det dags att flytta till en nyare, modernare och mer progressiv anläggning i hjärtat av staden. Flytten kommer att föra Champion närmare våra affärspartners och öka vår totala effektivitet när det gäller försäljning och marknadsföring, säger Klas Ottosson, chef för Northern Europe Operations, i ett pressmeddelande.
I de nya lokalerna håller man just nu bland annat på att färdigställa ett nytt showroom.
– Våra nya lokaler gör att vi verkligen kan visa våra produkt- och varumärkeshistorier med våra kunder i en avslappnad, rymlig och välkomnande miljö, fortsätter Klas Ottosson.
Han efterträdde mångårige Nordenchefen Ralph Mühlrad för ungefär ett år sedan (då Champion som varumärke fyllde hundra år) som säljchef för Champion Norden. Klas Ottosson kommer närmast från Ralph Lauren. En målsättning redan då var att stärka varumärkets position och att utveckla teamet kring varumärket. Något som bland annat har resulterat i en ny Key account manager: Maria Lindblad.
– Som en del av att bygga vårt framtida team välkomnar vi Maria Lindblad som börjat som Key Account Manager för att utveckla våra Ecom-partners och nya affärsområden. Maria har en exceptionell stark ledningsbakgrund från Ralph Lauren och Topeco, säger Klas.
Champion Norden omsatte enligt Sportfacks årliga leverantörslista 95 MSEK i Sverige, 2018. För 2019 valde Champion att inte redovisa siffror för enskilda länder.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!