Intersports julklapp till sig själva: sex nya sponsorsamarbeten

Med sex nylandade sponsorssamarbeten avslutar Intersport 2019 med en stor satsning på lagidrott i Sverige. Avtalen innebär att ytterligare ett par tusen aktiva och ledare numera är knutna till Intersport team sales.

De har tickat in en efter en snabbare än adventsljusen tänts under december. Intersports sponsringssamarbeten med svenska idrottsklubbar med stort fotbollsfokus. När avtalet mellan Jönköpings Södra IF och Intersport förlängts med ytterligare fyra år kunde avtalen de senaste veckorna summeras till sex. De övriga är Habo IF från Västergötland, skånska Ängelsholms FF samt tre klubbar med Stockholmsanknytning; Tullinge TP, Rönninge Salem Fotboll och Jarlabergs IF.

I och med avtalet med J Södra, som Smålandsklubben brukar kallas, gör att föreningen och Intersport närmar sig 20 år av samarbete.

– Vi har jobbat tillsammans med Jönköpings Södra i snart 20 år så det känns fantastiskt roligt att fortsätta denna resa tillsammans, säger Mattias Bengtsson, teamsäljare på Intersport i ett pressmeddelande.

Jönköpings Södra IF ser på Intersport som en trygghet med hög leveranssäkerhet.

– Vi är mycket glada över att ha förlängt vårt samarbete med Intersport och Puma. Klubben och Intersport har byggt upp en bra plattform sedan tidigare och vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete tillsammans med Intersport, säger Sebastian Lagrell, klubbchef i Jönköpings Södra IF.

Att lyckas med team sales är självklart en oerhört viktig del i kedjors och varumärkens försäljningsdel. Det här är stora avtal. Med de sex kontrakten har Intersport tagit på sig uppdraget att förse ytterligare ett par tusen ungdomar och vuxna med tränings- och matchkläder, bollar samt annan utrustning.

Även Habo IF väljer att förlänga samarbetsavtalet med Intersport med fyra år. 

– Att vi i Habo IF kan fortsätta fokusera på rätt saker i samband med föreningsverksamheten och idrotten här på klubben är en stor trygghet, säger Mattias Hallman, ordförande i Habo IF. Vi har arbetet med Intersport de senaste åren och det känns riktigt bra att ha signerat ett nytt 4-årigt avtal. Intersport är en leverantör som lever upp till våra förväntningar på en professionell samarbetspartner, säger han.

Intersport har varit officiell partner till Ängelholms FF sedan en lång tillbaka. Sportkedjan med Skandinaviens största teamverksamhet beskrivs som ett av de viktigaste samarbetena för föreningen.

– Intersport är en av våra absolut viktigaste samarbetspartners sedan många år tillbaka. Även under svårare tider har alltid Intersport ställt upp för föreningen och det har varit till otrolig hjälp, säger Helena Wennerström, Klubbchef Ängelholms FF i ett pressmeddalnde.

ÄFF är en av Ängelholms största ungdomsföreningar med över 600 barn och ungdomar som varje vecka spelar fotboll. 

Tullinge TP, är Botkyrka kommuns största förening med knappt 1000 aktiva medlemmar har letat efter en långsiktig partner som strävar mot samma höga mål som föreningen själva, menar man i ett pressmeddelande.

– I Intersport känner vi att vi funnit en samarbetspartner som förstår Tullinge Fotbolls höga ambition och kan vara lika långsiktig som vi själva är när det gäller vår verksamhet, säger Michele Di Dato, ordförande i Tullinge TP.

RSF, Rönninge Salem Fotboll, har bytt partner och sett över marknaden för att hitta de bästa samarbetsparterna. Valet för de kommande fyra åren föll på Intersport och Nike.

– Vi har träffat avtal med Intersport och Nike som känns rätt för oss som förening. Trygga leveranser och service, samt kvalité i snygg design. Vi hoppas på ett långt samarbete, säger Anders Strömgren, Ordförande Rönninge Salem Fotboll.

Även Rönninge Salem Fotboll är en stor klubb med 750 aktiva i alla åldrar och vill vara en förening välkänd för sin fina organisation, utbildade ledare och det rena spelet.

Jarlabergs IF i Nacka byter partner och går över till Sveriges största föreningsverksamhet. De har eftersökt en professionell samarbetspartner som gör det enkelt för medlemmarna och hittat rätt i ett samarbete med Intersport. Intersport ser flera fördelar med samarbetet och har tillsammans med föreningen arbetat fram en bra lösning för båda parter.

– Vi har haft ögonen på Jarlabergs IF i flera år och alltid sett dem som en väldigt välskött förening som vi gärna vill samarbeta med. Nu kom läget och vi är väldigt nöjda över att få vara föreningens partner i material tillsammans med Puma de närmaste åren, säger Fredrik Larsson, teamsäljare i ett pressmeddelande.