Intersport kör hem paket – med cykel och spårvagn

Intersport har börjat samarbeta med leveransföretaget Urb-it för paketleveranser till kunder i Stockholm och Göteborg. Leveranserna sker med cykel, kollektivtrafik eller per fots.

Frågan om hur man gör med paketleveranser ”the last mile” fram till kund utgör en allt viktigare fråga för alla handlare som är verksamma online. Intersports lösning i storstäderna Göteborg och Stockholm är att ta hjälp av företaget Urb-it:s tjänster, som erbjuder miljövänliga transporter utan koldioxidutsläpp. Sportfack bad Intersports Johan Lidenmark, Chief digital officer, berätta hur det fungerar i praktiken.
– Det är oftast studenter som är så kallade ”urbaners” och ansluta till Urb-it. De får en summa för varje paket de levererar. I dagsläget har vi avtal med Urb-it i Stockholm och Göteborg. Transporterna sker med cykel, med hjälp av kollektivtrafiken, eller per fots.      
Tjänsten innebär att kunden kan få leveransen till valfri plats, ibland så tidigt som inom en timme.
– Våra kunder har sedan länge kunnat hämta upp e-handelsvaror i valfri butik och använda vår tjänst ”boka och hämta” där man reserverar en vara online och hämtar upp den i butik. Med Urb-it kan de få köpta varor levererad vid önskad tidpunkt direkt till önskad plats.    

Intersport kör hem paket – med cykel och spårvagn
Johan Lidenmark, CDO på Intersport.

Generellt sett har Intersport försökt få ner sina transportkostnader även för större varuleveranser mellan lager och butik. Den senaste tiden har man synkat transporterna mellan det nya huvudlagret i Nässjö och butikerna, så att så många varor som möjligt går iväg med samma transport, istället för enstaka leveranser.
– Det här har sparat oss miljonbelopp. Transporterna utgör väldigt mycket pengar för en så stor aktör som Intersport och för oss är det förstås också en viktig fråga i vårt fortlöpande hållbarhetsarbete.
För kunderna är det gratis att hämta ut paket i butik, men hemleveranser efter ett onlineköp är belagda med en avgift – dock bara för köp upp till 399 kronor. I dagsläget går 70 procent av paketleveranserna till butik, och resten direkt till kundens hemadress.    
– Vi vill gärna att kunderna kommer och hämtar i butik, det är bra för våra butiker. Men fraktfrågan är viktig för kunden, så vi följer utvecklingen fortlöpande och tittar på om vi till exempel skulle se att vi minskar eller ökar i avslut från kunderna, beroende på vilken avgiftsnivå och villkor vi väljer, avslutar Johan Lidenmark.