Haglöfs ger sitt stöd till klimatstrejken

Haglöfs ger sitt stöd till klimatstrejken

Den pågående Fridays for future-kampanjen iscensatt av unga svenskan Greta Thunberg sprider sig som en löpeld över västvärlden. Nu går Haglöfs ut och ger sitt aktiva stöd till kampanjen.

Publicerad

Haglöfs fokuserar just nu både på sitt eget ekologiska avtryck och ser över produktionen, men vill samtidigt vara del av den större bilden. Därför går de nu ut och aktivt stöder den globala Fridays for future-kampanjen. Allt började med miljöaktivisten Greta Thunberg som började skolstrejka utanför regeringskansliet i centrala Stockholm förra hösten. Nu när kampanjen även involverar allmänheten och förespråkar att anställda vuxna också borde delta, har Haglöfs tagit beslutet att ge sitt officiella stöd och ger även sin personal möjlighet att delta i manifestationerna.
– Det är uppenbart att arbetet med att bromsa klimatförändringarna inte sker tillräckligt snabbt. Jag vill att Haglöfs blir en del av den globala klimatstrejken för att kräva att världens regeringar nu vidtar åtgärder för att på allvar möta den här utmaningen vi står inför, säger Haglöfs vd Carsten Unbehaun i ett pressmeddelande.                  
Haglöfs anställda uppmuntras att ta del av manifestationerna och företaget stängde sina brand stores i fredags, den 20 september, i samband med klimatmötet på FN:s högkvarter i New York. 

Fridays for future-rörelsen planerar fler strejker, bland annat fredagen den 27 september i Stockholm, tillsammans med nätverket KlimatSverige.  

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ny landschef för Stadium utsedd

1 kommentar

Wayne: Åsa är helt enkelt fantastisk. Så stolt över min fd BC.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842