Sportfack besöker nya NK Sport

Sportfack besöker nya NK Sport

I dagarna slog nya NK Sport upp dörrarna till våning 3 fylld med moderna sportkläder. Sportfack har gjort en rundtur.

Publicerad

Nya NK Sport, som Sportfack har berättat om tidigare, har nu öppnat skarpt. Sex avdelningar har samlats på ett och samma 2 000 kvadratmeter stora våningsplan (plan 3). Det är knappast något Galne Gunnar-utbud. Snarare ligger tonvikten på stil, innovation och varumärken med internationell slagkraft. Det är stort, öppet och har en rejäl dos showroom-karaktär. Plaggen är få, inga kartongtravar så långt ögat kan se. Bakom konceptet står entreprenören Marc Nylander, som haft visionen att presentera progressiva sport- och outdoorvarumärken på "ett helt nytt sätt". Arkitektbyrån Guise har varit inblandad och satsat på material som betong och aluminium för att få till den avskalade känslan.  
– Det saknas en premiumdestination för sportprodukter i Sverige och jag anser att NK är rätt plats att skapa den på. Vi vill med en avskalad kontemporär interiör exponera sport- och fritidsvarumärken på ett sätt som tidigare endast förknippats med high end modebutiker. Vi vill omdefiniera begreppet sportbutik, säger Marc Nylander, hjärnan bakom NK Sport.
Uppdelningen på sportplanet är tudelad. En handfull varumärken har egna butiker: Sail Racing, J.Lindeberg Sport, Barbour, Lacoste och Lululemon. Den andra delen består av en stor multibrandyta med NK Sport som avsändare. 

Delar av YMR Trackclubs NK Sport-kollektion.

Sportfack besöker bland annat YMR Trackclub, som på kort tid fått genomslag med sina välgjorda retrokläder för aktiv träning (och var nominerade i årets Gear of the year), när de presenterar höstens nyheter, bland annat de nya Åsunden sweat pants och merinoullstrumporna Musse wool socks, som löparen Mustafa "Musse" Mohamed hade på sig när han nyligen sprang en rekordsnabb halvmara i Stockholm.
– Det här är vår första fysiska Sverigebutik. Vi har ju en butik i Barcelona och en i Tokyo, men annars säljs det mesta av våra kläder online. Det här sammanhanget känns dock helt rätt för oss och dyker det upp liknande koncept är vi inte främmande för att öppna fler butiker på svensk mark, säger vd Peter Häggström.

J.Lindeberg gillar gult, både för män och kvinnor.

Även J.Lindeberg har valt att etablera sig i nya NK Sport. Även de – som haft ett fashion- och modeuttryck redan från starten - har anammat den avskalade, rena designen i sin 80 kvadratmeter stora konceptbutik. Säsongens färger i J.lindebergs tappning går mycket i gult och rosa-rött. Tanken är att utbudet i butiken kommer att förändras kontinuerligt och hela tiden tajma säsongen. Just nu ligger fokuset på golf och skidåkning.
Ganska nära J.Lindeberg har Sail Racing etablerat en butik, med en väldigt öppen design som syns från tre håll och ett strategiskt läge precis vid rulltrappan. Utbudet av kläder kommer att vara speciellt framtaget för NK Sport.      
– Vi är så glada att öppna en Sail Racing Club House-butik i detta fantastiska och historiska varuhus i centrala Stockholm. För oss har Nordiska Kompaniet Stockholm alltid varit ett tydligt val, säger Linn Fogde, försäljningschef på Sail Racing International.

Sail Racing har 65 kvadratmeter precis vid rulltrappan.

Förutom de enskilda butiksvarumärkena kommer dessa varumärken att finnas representerade på Nk Sports multibrandavdelning (med reservation för eventuella sista minuten-ändringar):  

Träning - Nike, Adidas, Stella McCartney, Pe Nation, LNDR, Filippa K Sport, Manduka, Under Armour, Reebok, Salomon Advanced, YMR Track Club, Doxa, Satisfy, Casall, Hoka One, Asics, New Balance, District Vision, Suunto, Jaybird, Maurten, Technogym, Zound industries, Ciele, Swell bottle, Hydroflask, Douchebags, Pit Viper, Nike Equipment, On Running.

Outdoor - Patagonia, Houdini, The North Face, Fjällräven, Arc Teryx, Black Diamond, Black Yak, Klättermusen, Peak Performance, Haglöfs, Snow Peak, Mammut, La Sportiva, Salomon, Lundhags, Roa Hiking, Icebug, Osprey, Poc Sports, Oakley, Sweet Protection, Vaurnet, Falke, Icebreaker, Hestra, Zigg, Rumpl, Garmin, Papercut books, Roswi, Ultimate Nordic, Granitbiten, Rapha, Pas Normal, Specialized, Cake, Gramicci, Veilence, Heimplanet, Sea to Summit, Turmat, Rawbike, Hövding.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842