Vartex har två nya cykelvarumärken

En av Sveriges största cykeldistributörer Vartex kompletterar sin digra varumärkesportfölj med två till. En med fokus på el-MTB och en känd för prisvärda barncyklar.

Varbersbaserade och tillika Accell Group-ägda Vartex får dubbla tillskott av cykelvarumärken till denna säsong. Bakgrunden är att Accell Group sedan en tid velat renodla sina distributörer.

– Accell vill nu att vi och danska Cycleservice Nordic som de också äger börjar samarbeta ännu bättre. Tanken är att vi på Vartex ska fokusera på cykelvarumärken och danskarna på tillbehören. Därför startar vi upp distribution med Tunturi och Haibike med utgångspunkt från Varberg, säger Oskar Kjellsson Vartex distriktsansvarige säljare för det södra distriktet till Sportfack och fortsätter.

– Tanken är att vi ska bli heltäckande inom cykel. Från lättaste kolfiber till barncyklar. Med Tunturi får vi möjlighet att erbjuda våra ÅF entry modeller med väldigt fördelaktiga priser. Dessutom har det Tunturi ett väldigt bra barnsortiment. Jag upplever det som att barnsortiment i Sverige är ganska smalt. Cyecleutope har en del och så finns Marvil. Tunturi kommer att ligga mitt emellan dem. Vi hoppas ta en hel del av produktandelarna där. För finländarna är Tunturi nummer ett och jag tror design och kvalitet passar perfekt även för våra svenska kunder.

Vartex har två nya cykelvarumärken
Oskar Kjellsson, Vartex.

Tyska Haibike är helt fokuserade på elcyklar i det högre prissegmentet och har fram tills nu sålts i Sverige via en agentur som skötts av Rideaway. Oskar framhåller tyskarnas spetskompetens inom framför allt el-MTB.

– Haibike var det första varumärket med att sätta motor på mountainbike (2010 reds anmärkning). Enligt mig leder de utvecklingen inom kategorin. Tack vare deras nya version av den egna Flyon-motor på 120 NM, tycker jag att de håller sin ledande position, säger Oskar som tror att el-MTB snart slår igenom på allvar i Sverige.

– Vi är alltid ungefär tre år efter Centraleuropa. Men med el-MTB är det ungefär som med elcyklar generellt. Får bara slutkonsumenterna testa så blir de sålda. Därför har vi sedan länge satsat hårt på cykeldemos. Redan i somras genomförde vi ett par Haibikedemos och kommer att fortsätta med det tillsammans med våra ÅF under våren och sommaren 2020 när det är starkast cykelsug.

Tillsammans med Vartex övriga varumärken Winora (el, standard), Batavus (el, standard) och Lapierre (el, racers och mountainbikes) menar Oskar att man är en mer komplett spelare på den svenska cykelmarknaden. De fem märkena har dock krävt extra utrymme.

Vartex har två nya cykelvarumärken
Vartex dubblerade showroom mäter numera 600 kvadratmeter.

– För att kunna presentera cyklar på ett rättvist sätt krävs gott om plats. Vi har därför byggt på med en övervåning i vårt showroom vilket ger en fördubbling och totalt 600 kvadratmeter, säger Oskar som menar att man förutom hela cyklar även fokuserar snabb service till ÅF.

– Med alla elcyklar ute hos slutkonsument är det viktigt att vi kan fortsätta ge bra service till våra ÅF. Därför har vi året om alltid Yamaha- och Boschmotorer på lager samt personal som kan hjälpa till på plats hos ÅF.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Vartex AB

    Vår affärsidé är att verka som rikstäckande grossist i hela tvåhjulssektorn, dvs cykel, moped, mc, samt motionsredskap.