Elcykelförsäljningen går som tåget

Enligt Svensk Cykling såldes 53 procent fler elcyklar hösten 2018 än 2017. Nu börjar Sverige komma ikapp resten av Europa.

Enligt Svensk Cykling har den ökade efterfrågan på elcyklar lett till att Sverige nu är ikapp övriga Europa och nischen står numera för 19 procent av den totala marknaden. En anledning till den stora efterfrågan under 2018 tros bero på elfordonspremien, men inget tyder på att intresset för elcyklar stagnerat 2019. Även om det inte längre går att utnyttja elfordonspremien så visar försäljningssiffrorna att elcyklar fortfarande är hett.
– Vi ser fortfarande en stor efterfrågan på elcyklar och framförallt de svensktillverkade modellerna. Att svenskar föredrar svenska varumärken är inte så konstigt. De stora svenska varumärkena bygger cyklar för skandinaviska väderförhållanden som klarar av allt från regn och slask till saltade vägunderlag utan problem, menar Christoffer Tyrefors, vd på Cykelkraft.
Kunderna har även i allt högre utsträckning börjat efterfråga mittmotor. Kanske delvis för att alltfler tillverkare väljer att utrusta sina elcyklar med mittmotor. Men konsumenterna blir också alltmer pålästa om elcyklar generellt och känner till fördelarna.  
– Vi har sett att svenskarna kan vänta ända upp mot två månader innan de beslutar sig för vilken elcykel de ska köpa. Det ser vi i alla fall som ett tecken på att de tänker igenom sitt val av elcykel noga innan de bestämmer sig för att handla, säger Christoffer Tyrefors.