Elcykelförsäljningen går som tåget

Elcykelförsäljningen går som tåget

Enligt Svensk Cykling såldes 53 procent fler elcyklar hösten 2018 än 2017. Nu börjar Sverige komma ikapp resten av Europa.

Publicerad

Enligt Svensk Cykling har den ökade efterfrågan på elcyklar lett till att Sverige nu är ikapp övriga Europa och nischen står numera för 19 procent av den totala marknaden. En anledning till den stora efterfrågan under 2018 tros bero på elfordonspremien, men inget tyder på att intresset för elcyklar stagnerat 2019. Även om det inte längre går att utnyttja elfordonspremien så visar försäljningssiffrorna att elcyklar fortfarande är hett.
– Vi ser fortfarande en stor efterfrågan på elcyklar och framförallt de svensktillverkade modellerna. Att svenskar föredrar svenska varumärken är inte så konstigt. De stora svenska varumärkena bygger cyklar för skandinaviska väderförhållanden som klarar av allt från regn och slask till saltade vägunderlag utan problem, menar Christoffer Tyrefors, vd på Cykelkraft.
Kunderna har även i allt högre utsträckning börjat efterfråga mittmotor. Kanske delvis för att alltfler tillverkare väljer att utrusta sina elcyklar med mittmotor. Men konsumenterna blir också alltmer pålästa om elcyklar generellt och känner till fördelarna.  
– Vi har sett att svenskarna kan vänta ända upp mot två månader innan de beslutar sig för vilken elcykel de ska köpa. Det ser vi i alla fall som ett tecken på att de tänker igenom sitt val av elcykel noga innan de bestämmer sig för att handla, säger Christoffer Tyrefors.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ralph Lauren-chef ska styra Champion Norden

1 kommentar

Martin Willners: Bra jobbat med Champion Ralph. 36 år är imponerande och ger respekt. Och lycka till med varumärket Klas – kul att du är tillbaka i sportbranschen.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842