Många svenskar avbryter nätköp

Foto: Pixabay

Många svenskar avbryter nätköp

Två av tre näthandlande svenskar har hoppat av ett nätköp i betalsteget. Krångel, för lång tid eller oönskade betalsätt anges som de främsta anledningarna.

Publicerad

Svenskarna är kända för att vara så kallade early adopters och var som bekant tidiga ute på nätet för att göra sina inköp. På bara fem år har värdet på näthandeln vuxit med 43 procent, och uppgick förra året till enorma 100 miljarder kronor, visar DIBS Payment Services årliga rapport om e-handel. Men enligt deras rapport har även två av tre konsumenter någon gång hoppat av sitt köp i betalsteget, bland annat för att de saknar önskat betalsätt. 
Niclas Winroth, vd och grundare av e-handelsbyrån Beyond Retail, med kunder som Filippa K och Indiska, menar att det är superviktigt att välja rätt betalningsmodell för att lyckas fullt ut med näthandel. 
– Betallösningen påverkar hur många av besökarna som konverterar och blir kunder. Saknar din målgrupp ett viktigt betalsätt kommer de att handla någon annanstans. Valet påverkar även din lönsamhet och marginal på varje order eftersom kostnaderna för betalningarna varierar mellan olika lösningar och betalsätt, säger han till Allabolag.se. 
Bland Beyond Retails kunder väljer många Klarna checkout, särskilt eftersom betalsättet Klarna faktura är väldigt populärt bland konsumenterna och man som kund även får en smidig kassasida på köpet. Enligt Niclas Winroth tittar internationella e-handlare ofta på aktörer som Adyen, som erbjuder en mängd internationella betalsätt och har en transparent kostnadsmodell vid kortinlösen.
Bland kredit- och betalkortsleverantörerna är Visa den mest använda korttjänsten, följt av Mastercard, visar en tidigare DIBS-rapport för 2016. 
Källa: Allabolag.se

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Röjk satsar på svensk ull – ihop med Filippa K

1 kommentar

Magnus. S: Härligt att se och tänk sen om förädlingen och produktionen av fjällrävens och Röjks ullkläder stannat i Sverige - då hade det ekologiska fotavtrycket varit än lägre and ” That's one small step...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842