Lägre köptryck i årets julhandel

Foto: Helene Svanholm / Svensk Handel

Lägre köptryck i årets julhandel

Svensk Handel Stil har undersökt hur årets julhandel har stått sig mot tidigare år. Resultatet visar en minskad försäljning både för kläder och skor.

Publicerad

Black Friday har skakat om årets försäljningskurvor. Tidigare har julhandeln varit den starkaste perioden under året, men nu när november och december alltmer byter plats som starkaste handelsmånaden minskar köptrycket inför jul. Svensk Handels mätning visar att försäljningen av kläder har minskat med 5,5 procent och att försäljningen av skor har minskat med 4,2 procent jämfört med samma period föregående år. Mätningen har gjorts under julhandeln till och med den 19 december.
– Månaden fick en dålig start, vilket delvis beror på efterdyningar av Black Fridays försäljning där konsumenterna flyttar en del av sina inköp till november istället för december. Dessutom tappade vi en fredag i början av december, säger Mikael Sandström, branschordförande för Svensk Handel Stil.
– Min bedömning är inte heller att mellandagsrean, med konkurrens från allt fler priskampanjer, kommer att ge någon extra skjuts till utvecklingen, vilket gör att prognosen för hela månaden ligger i närheten av utfallet för perioden till och med den 19 december.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fysiska bestraffningar hos XXL. Nye Sverigechefen svarar Sportfack

19 kommentarer

Henrik: Bra skrivet Peter och Magnus! Hoppas nu att Sportfack törs gräva i hela branschen, och även ställa XXL emot väggen och följa upp vad deras VD meddelar här ovan, och i uppföljningen, våga ställa...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842