Black Friday slog nya rekord

När Sportfack sammanfattar Black Friday-effekten 2018 är det tydligt att den svarta köpeffekten fortsätter påverka svenskens köpsug. Eller vad sägs om 2,3 miljoner hanterade paket och försäljningsökningar på 1700 procent hos leverantörer jämfört med en vanlig fredag. Dessutom hittar vi en trend: Att näthandeln på allvar börjat bygga om fysiska köpcentrum.


Black Friday slog nya rekord
Trångt under Black Weekend hos XXL i Stockholm City.

På XXL I Stockholms city är svarta veckan långt ifrån slut när jag, långt efter i digitala sammanhang, ska hämta min hockeyhjälm som jag som prismedveten student slagit till på några kvällar tidigare.

Black Friday, weekend eller week? Kärt shoppingnamn har många namn. Oavsett epitet har upptakten av julhandeln tagit butiken i city som gisslan. På varuhusets cykelavdelning har webbshoppersonalen byggt ett gigantiskt paketberg som tryckt undan elcyklar och pumpar utefter väggarna. Borta vid utlämningsdisken far tre grönklädda XXL:are in och ut ur butikens lager med leveranser från dignande hyllor. Blippmaskinen som läser av utlämningskvitton går varm och även om det är sjukt mycket att göra för personalen som dessutom ska vara i butiken när ingen vill hämta paket är de glada. Bra försäljning har den effekten.

När Sportfack försöker sammanfatta resultaten från butiker, kedjor, affärscentrum med flera står några saker ut. Svart shopping i olika former är här för att stanna. Och fenomenet har redan börjat styra om handelns verklighet.

När organisationen Yougov  gjorde en undersökning visade det sig att nära hälften av svenskarna, 45 procent eller 4,5 miljoner människor, utnyttjade ett Black Friday-erbjudande.

Och just logistiken satte de svenska paketlevernatörerna på styva linan. Hårt prövade Postnord fick i sin undersökning att varorna de levererade i samband med köpen under fredagen 6,7 miljarder kronor. Snittköpet per person blev enligt Postnord 2 635 kronor där de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Black Friday, Black weekend eller snart Black Week, efter att fredagshandeln utökats med Cyber Monday, medverkade till flera nya rekord för Postnord. Hela 703 000 paket snurrade igenom transportföretagets terminaler natten till tisdagen efter den svarta fredagen. Dagen efter fortsatte trycket då 630 000 paket lämnade terminalerna. Det tidigare rekordet i Sverige var 583 000 paket. Totalt hanterade Postnord 2,2 miljoner paket under Black Weekend.

En undersökning från PostNord visar att 96 procent av svenskarna uppmärksammade årets Black Friday. Postnords julprognos visar dessutom att svensken kommer att e-handla julklappar för drygt 8 miljarder kronor i år, vilket är 15 procent mer än under julhandeln 2017.

Även sporthandeln fick se sina tidigare försäljningsrekord åka all världens väg.

När Outnorth summerade Black Friday så kunde man konstatera att den svarta trenden håller i sig hos Växjös outdoorgigant. En miljon kronor timmen handlade nätbutikens kunder för. Det gör att omsättningen under Black Friday-helgen för Outnorth ökade med upp till 80 procent jämfört med 2017. Några omsättningssiffror vill dock bolaget inte lämna ut. 

Black Friday slog nya rekord
XXL:s personal hade full kastrull under BLack Friday.

Sportamore, Nordens största sportbutik på nätet har i enlighet med bolagets högt ställda förväntningar upplevt ökad efterfrågan runt handelshögtiden och julhandelsstarten Black Friday Week, menar bolaget.

– Tillväxten var god. Vi har under Black Friday Week välkomnat över 30.000 nya kunder vilket motsvarar drygt 30 procent av kvartalets ackumulerade nykundstillväxt, sa vd Johan Ryding i ett pressmeddelande. Samtidigt har vi tagit över 120.000 kundorder där tillväxten för Cyber Monday blev särskilt utmärkande med 71 procent jämfört med föregående år. Genomsnittlig hanteringstid från orderläggning till skeppning har för order lagda under Black Friday Week uppgått till 15 timmar. Detta visar att våra satsningar på att en etablera skalbar och effektiv teknisk och logistisk infrastruktur varit framgångsrika.

Sealife, med två butiker i Stockholm och även ägare till NK Sport, har satsat stort på sin E-handel senaste tiden. Årets Black Weekend blev enligt bolaget en stor succé där E-handelsförsäljningen ökade med 162 procent jämfört med 2017. Även antalet besökare och Sealifes synlighet på Google och i sociala medier slog rekord i år. Anledningen menar Sealife är bolagets nya, genomarbetade Black Friday-strategi. Bland annat inledde man med en smygstart på kvällen den 21 november och ökade sedan ytterligare under helgen. Det gjorde att bolaget  under Black Friday dubblade försäljningen jämfört med förra årets Black Friday.

– Vi har sedan jag började här för 2 månader sedan jobbat otroligt effektivt och målmedvetet för att få igång affiliates, google shopping, retargetting, nya betalsätt, kategoribeskrivningar, bannerannonsering och förbättrat kundresan på sajten. Vi är otroligt glada över att det har givit ett bättre resultat än vi vågat drömma om, säger Anneli Furustad nytillträdd E-com chef hos Sealife.

Statistik är som bekant böjbara siffror. Sett till en ”normal” vecka jämfört med årets E-handel under Black Friday så ökade försäljningen med över 1700 % hos Sealife där fredagen stod för den absolut största ökningen och hela plus 2600 procent jämfört med en vanlig fredag.

Konsekvenserna av en ökande näthandel och hur det kommer påverka shoppingcentrum och handelsplatser har precis lämnat startblocken. En försmak av hur framtidens fysiska shopping måste anpassa sig kanske inträffade härom dagen. Då öppnade Leveriet i Sickla köpkvarter. Leveriet är ett koncept som är tänkt att göra E-handels sista steg, paketutlämningen lite smidigare och snyggare. Leveriets 350 kvadratmeter har kapacitet att ta hand om upp till 1 500 paket per dygn från i startskedet Postnord, Schenker och Best transport. Fastighetsägaren av Sickla Köpkvarter Atrium Ljungberg vill dock med tiden knyta fler transportföreatg till sig. 

Här kan kunder öppna paketen, pröva produkterna, provrum finns och fortsätta sin shopping i Sickla. Eller så hjälper Leveriet till med att paketera om och returnera produkter som kunderna vill lämna tillbaka.

Leveriet har som ambition att växa ytteligare och under 2019 öppnar minst en enhet till i Malmö, har företaget gjort klart.

Black Friday slog nya rekord
Leveriets lokaler i Sickla köpkvarter.