Fjällräven fortsätter att satsa på återvunnen ull

Fjällräven fortsätter att satsa på återvunnen ull

Lagom till vinterkylan lanserar Fjällräven nya plagg inom ramen för projektet Re-Wool, gjorda av återvunnen ull. Plaggen tas fram med hjälp av en Italiensk hantverksmetod.

Publicerad

Fjällräven tillhör företagen som älskar ull. De har till och med skaffat en egen fårbesättning i Jämtland. Men hittills har ull som material varit svårt att återvinna eftersom fibrerna oftast inte tål att återanvändas i produktion. Men Fjällräven använder sig av en italiensk metod som gör det möjligt att använda återvunnen ull i sina Re-Wool-plagg.
– Den återvunna ullen kommer från olika tillverkare. Det kan vara ull som blir över från en tröja, överblivet garn eller avklippta bitar från diverse kostymer. Allt samlas ihop, färgsorteras och strimlas, förklarar Sarah Isaksson, designer på Fjällräven.
Metoden har använts länge i Italien, men hittills har få skandinaviska klädtillverkare anammat processen. Sista steget är att låta spinna garnet med inslag av polyester eller polyamid för extra slitstyrka. Det är det steget som tidigare har varit svårt att "industrialisera" eftersom ullmaterialet är för poröst och håller ojämn slitstyrka (till exempel beroende på vilken sorts får som används).
Ull har använts i alla tider för att skapa värmande plagg och materialets egenskaper, till exempel förmågan att suga upp och transportera bort fukt, hjälper till att hålla en jämnare kroppstemperatur för användaren.  
I Re-Wool-serien ingår plagg som scarf, mössa, skjortor och tröjor. 

Serien omfattar skjortor, tröjor, scarfs och mössor.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Fysiska bestraffningar hos XXL. Nye Sverigechefen svarar Sportfack

5 kommentarer

Claes: Är armhävningar en rolig grej eller en verklig bestraffning? Jag tror det första. Då har man inte ett problem, men en kultur man inte gillar. Om det är många som inte gillar kulturen har XXL ett...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842