Callaway tar över Jack Wolfskin

Callaway tar över Jack Wolfskin

Golfaktören Callaway blir ny ensam ägare för Jack Wolfskin. Det innebär att Callaway växer sig ännu starkare även i livsstilssegmentet.

Publicerad

Affären beräknas vara helt genomförd under första kvartalet 2019 och blir det största uppköpet för USA-baserade Callaway inom aktiv-livstil-segmentet hittills. Prislappen hamnar på 418 miljoner euro. Callaway har tidigare, under 2017, förvärvat företagen TravisMatthew och Ogio. I och med köpet av Jack Wolfskin får man även in ett mer outdoorbetonat varumärke i stallet och ambitionen är att utveckla varumärket på lång sikt. Och Jack Wolfskin bedömer att man har hamnat in en helt rätt miljö.    
– Vi är väldigt glada och förväntansfulla över inför att ingå i Callaways växande portfölj av premiummärken inom aktiv livsstil. Callaway har genom åren visat att de är innovativa och duktiga varumärkesbyggare och vi ser fram emot att ingå i en större grupp med våra produkter, säger Melody Harris-Jensbach, Jack Wolfskins vd.        
Callaway har generellt en stark position både på den amerikanska och japanska marknaden, och vill pusha för Jack Wolfskins produkter i båda regionerna. Idag är Jack Wolfskin starka framförallt i Europa och i Kina.
Callaways vd Chip Brewer kommenterar köpet:
– Vi är väldigt förväntansfulla över att få in Jack Wolfskins varumärke i vår portfölj. Det är ett premiummärke inom outdoor med en enorm internationell räckvidd och har en ledande marknadsroll i Europa och är starkt representerade även i Kina. Köpet kommer hjälpa Callaway att utöka sin närvaro inom den växande livsstilskategorin.        

jack Wolkskins packbara sko Seven Wonders, som presenterades på tyska Outdoor Messe i juni.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842