ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Det är mycket Björn Borg just nu. Senaste nyheten är att företaget har inlett ett samarbete med artisten Robyn och tar fram en gemensam streetkollektion under namnet RBN.
I februari 2019 lanseras en exklusiv så kallad kapselkollektion (begränsad upplaga, begränsad tid) med Björn Borg och Robyn som avsändare. Kollektionen är utvecklad av Robyn själv tillsammans med sin vän och stylist Naomi Itkes och Björn Borgs designteam. Robyn och Naomis gemensamma perspektiv från att båda vuxit upp i Sverige har lagt grunden för kollektionen. Resultatet är en modern och könsneutral kollektion; en blandning av sportkläder, streetwear och fashionabla arbetskläder. Inspirationen kommer från några av Robyns egna favoritplagg, samt plagg från Björn Borgs designarkiv.
– RBN återspeglar min kärlek till streetwear och hur det tar sig uttryck i ungdomskulturen. Jag tyckte att det skulle vara coolt att skapa plagg som jag kan bära både när jag är ute och springer och på klubben, säger Robyn i ett pressmeddelande.
– Vi är otroligt stolta över det här samarbetet och denna kollektionen. Robyn är vår perfekta partner, en svensk ikon med sin egen röst och stil. Långt innan vi började samarbeta har vi varit inspirerade av Robyn, hennes stil och hennes sätt att alltid gå sin egen väg och våga utmana normer, säger Mija Nideborn, Design Director på Björn Borg.
Den grafiska designen och logotypen är skapad av designern och samarbetspartnern Anders Haal.
Det forsätter hända saker inom en het cykelbransch. SGN Group, den finska ägaren till Sportringen och Team Sportia, lanserar nu Bike Nation, ett koncept som är tänkt att samla koncernens alla butiker som kan erbjuda cykelexpertis med högt ställda krav.
Nordiska Textilakademin nystartar utbildningen Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion på Campus Åre, nu till våren.
Den australiensiska kompressionsspecialisten 2XU har skrivit ett nytt samarbetsavtal för den kommande säsongen med allsvenska toppklubben Malmö FF.
Skoföretaget Merrell har tecknat ett långsiktigt partnerskap med Tough Viking för alla loppen i Norden. Satsningen ingår i Merrells koncept "Nature´s gym".
De stora handelsplatsernas tid är inte helt förbi. När Västsverige storsatsar på ett 39 000 kvadratmeter stort område för shopping i mars finns Team Sportia med i satsningen.
Fair Wear Foundation som arbetar för schysta arbetsförhållanden vid tillverkning av konfektion har flyttat upp Ortovox till sin högsta nivå, "leader". Men stiftelsen tipsar om fler åtgärder för Ortovox arbete.
Svenskt Sportforum korar varje år Årets affärskvinna inom sport och outdoor. I år är det fyra finalister som har chans att vinna titeln. Allt avgörs under årets stora branschkväll den 9 april på Haymarket i Stockholm.
Tensons digitala kampanj "Tenson is looking for mediocre skiers" har hittills lockat drygt 30 000 personer (uppdaterad siffra) att söka. I potten ligger en skidsemester i Idre Fjäll.
Cafés modechef Daniel Lindström råkar vara en hängiven löpare. Nu i februari lanserar han och Björn Borg en limiterad träningskollektion.
Totalt 23 produkter var nominerade i Scandinavian Outdoor Award och norska Devold kammade hem den tyngsta SOG-kategorin under Ispo, för sitt teknologiska underställ i merinoull.
Samarbetet löper under de kommande åren och samtliga funktionärer som hjälper till med tävlingen kommer att bära New Balance kläder med start från i år, 2019.
Helsingfors blir första europeiska stad som kör paketleveranser med hjälp av drönare. De kommer att utföras av Googleföretaget Wing och ska kunna leverera paket upp till 1,5 kilo.
Stadiums egna varumärke SOC fortsätter samarbetet med yoginin Josefine Bengtsson. Den nya kollektionen som lanseras nu i dagarna satsar på hållbarhet och fler färger.
Norska konceptet Bike Fixx kommer till Sverige när den första svenska butiken öppnar våren 2019. Bike Fixx finns i samma koncern som Merida Sverige/Norge och fokus blir att erbjuda ett en modern kombo av cykelförsäljning och service.
ISPO Award 2019 är avgjort och hela åtta priser gick i år till blågula varumärken. Klicka för att se vilka som är 2019 års bästa produkter inom kategorierna Snowsports, Outdoor, Health & Fitness, Teamsport och Urban.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!