ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Björn Borg har tecknat ett långsiktigt partnerskap med Tough Viking som gäller för alla deras tävlingar. De kommer att ta fram en gemensam kollektion som lanseras 2019.
Den nya kollektionen ska distribueras tillsammans med två nordiska detaljhandelskedjor: Anton Sport i Norge och Stadium i Sverige och Finland.
– Vi har alltid beundrat Tough Vikings starka utförande och enastående sätt att skapa hinderbanelopp som människor pratar om. Vi tror att tillsammans med Tough Viking och våra detaljhandelspartners kan vi inspirera fler människor att utmana sig fysiskt, säger Jonas Lindberg Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg.
Tough Viking är Sveriges största hinderhopp. Sedan starten 2012 har över 100 000 deltagare avslutat en Tough Viking-tävling. Drygt 30 procent av deltagarna är kvinnor. Tävlingsformen har numera spridits till hela Norden och även till europeiska städer som Paris och Moskva.
– Björn Borg är ett spännande och ikoniskt varumärke med höga ambitioner som matchar Tough Viking perfekt. Vi är stolta och glada att börja arbeta tillsammans, säger David Klint, grundare av Tough Viking.
Enligt aktuell information till Sportfack kommer specialkollektionen att säljas i samband med loppen på Stadium, både i webbshopen och på särskilda popup-ytor i butikerna och hos norska Anton Sport både på webb och i butik, samt i Tough Vikings egna webbshop.
Nordiska Textilakademin nystartar utbildningen Internationell Design- & Produktutvecklare inom Sport & Funktion på Campus Åre, nu till våren.
Den australiensiska kompressionsspecialisten 2XU har skrivit ett nytt samarbetsavtal för den kommande säsongen med allsvenska toppklubben Malmö FF.
Skoföretaget Merrell har tecknat ett långsiktigt partnerskap med Tough Viking för alla loppen i Norden. Satsningen ingår i Merrells koncept "Nature´s gym".
De stora handelsplatsernas tid är inte helt förbi. När Västsverige storsatsar på ett 39 000 kvadratmeter stort område för shopping i mars finns Team Sportia med i satsningen.
Fair Wear Foundation som arbetar för schysta arbetsförhållanden vid tillverkning av konfektion har flyttat upp Ortovox till sin högsta nivå, "leader". Men stiftelsen tipsar om fler åtgärder för Ortovox arbete.
Svenskt Sportforum korar varje år Årets affärskvinna inom sport och outdoor. I år är det fyra finalister som har chans att vinna titeln. Allt avgörs under årets stora branschkväll den 9 april på Haymarket i Stockholm.
Tensons digitala kampanj "Tenson is looking for mediocre skiers" har hittills lockat drygt 30 000 personer (uppdaterad siffra) att söka. I potten ligger en skidsemester i Idre Fjäll.
Cafés modechef Daniel Lindström råkar vara en hängiven löpare. Nu i februari lanserar han och Björn Borg en limiterad träningskollektion.
Totalt 23 produkter var nominerade i Scandinavian Outdoor Award och norska Devold kammade hem den tyngsta SOG-kategorin under Ispo, för sitt teknologiska underställ i merinoull.
Samarbetet löper under de kommande åren och samtliga funktionärer som hjälper till med tävlingen kommer att bära New Balance kläder med start från i år, 2019.
Helsingfors blir första europeiska stad som kör paketleveranser med hjälp av drönare. De kommer att utföras av Googleföretaget Wing och ska kunna leverera paket upp till 1,5 kilo.
Stadiums egna varumärke SOC fortsätter samarbetet med yoginin Josefine Bengtsson. Den nya kollektionen som lanseras nu i dagarna satsar på hållbarhet och fler färger.
Norska konceptet Bike Fixx kommer till Sverige när den första svenska butiken öppnar våren 2019. Bike Fixx finns i samma koncern som Merida Sverige/Norge och fokus blir att erbjuda ett en modern kombo av cykelförsäljning och service.
ISPO Award 2019 är avgjort och hela åtta priser gick i år till blågula varumärken. Klicka för att se vilka som är 2019 års bästa produkter inom kategorierna Snowsports, Outdoor, Health & Fitness, Teamsport och Urban.
De kallar det själva för "världens mest avancerade ytterplaggsteknologi". Till hösten kommer konsumenterna själva att kunna avgöra, då kommer materialet att finnas i flera av varumärkets produkter.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
ISPO Award 2019 avgjort – svenskt guldregn fortsätter
4 kommentarer
Björn: @robban den dealen har inte gått igenom
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!