Haglöfs har öppnat butik i Göteborg

Köbildning när Haglöfs invigde nya Göteborgsbutiken i november. Foto: Haglöfs

Haglöfs har öppnat butik i Göteborg

Rätt tid och rätt läge – det var vad som krävdes för att Haglöfs skulle slå upp portarna på västkusten. Den nya butiken på Kungsgatan i Göteborg blir del i ett allt starkare framväxande outdoorstråk.

Publicerad

Haglöfs har sedan tidigare butiker i Stockholm, Åre, Oslo, London och Chamonix – och sedan mitten av november kan alltså även Göteborg adderas till den listan.
– En butik i Göteborg är egentligen ett ganska självklart steg. Våra butiker är extremt viktiga. Vi vet att vårt koncept fungerar bra, och butikerna är starka varumärkesbyggare för oss. Vi har ett behov av att fördjupa vår positionering, och i våra butiker får vi möjligheten att möta konsumenten med expertis och att få ut våra budskap. Våra butiker blir en förlängd arm för varumärket, säger Fredrik Ohlsson, Global Sales Director på Haglöfs. Han utesluter inte heller att öppna fler nordiska Haglöfsbutiker inom kort:
– Haglöfs har en uttalad ambition om att se på retail utifrån ett Nordenperspektiv, och självklart tittar vi även på till exempel Helsingfors och Köpenhamn. Men som alla vet är läget, läget och läget det viktigaste när det gäller butik, och vi är bara intresserade av rätt lägen.

Läget i Göteborg har Haglöfs haft span på en längre tid, berättar Fredrik. Den 110 kvadratmeter stora butiken ligger på Kungsgatan, i vad som håller på att utvecklas till ett riktigt outdoorkvarter. Bland grannarna finns bland annat Houdini, Norrøna och Fjällsport.
– Det var en bidragande anledning till att det här känns bra för oss. Tittar vi på Kungsgatan i Stockholm ser vi att det är en miljö som är väldigt välkommen. Jag ser det som att vi tillsammans kan skapa ett större intresse för outdoor, snarare än att vi konkurrerar med varandra. Haglöfs vision är "inspire people to get out there", det är det viktiga för oss. Om de väljer att titta på oss eller på andra märken är egentligen inte det viktigaste, det viktigaste är att de blir inspirerade, säger Fredrik Ohlsson.
Att det är en tuff tid för retail och att det finns en pågående butiksdöd i Sverige är ingen hemlighet. För Haglöfs är dock den bestämda ambitionen att den nya butiken ska vara ekonomiskt självgående.
– Självklart vill vi att den ska vara lönsam, det är absolut tanken. Samtidigt ser vi butiken som ett sätt att kunna komplettera våra återförsäljare genom att visa på bredden i vårt utbud. Det finns ett behov av det, säger Fredrik Ohlsson, och fortsätter:
– Alla i branschen står ju inför samma utmaning, och för oss är det viktigaste att supporta kunden så att den kan göra ett aktivt val. Om kunden sedan väljer att handla på Sportamore spelar ingen roll. Våra återförsäljare är våra partners, och det viktigaste är att kunderna väljer Haglöfs för att de har fått en positiv relation till varumärket.

 

Fredrik Ohlsson vill bland annat använda den nya butiken för events.

När den nya Göteborgsbutiken invigdes i november skedde det med en lansering av V Series Raw Anorak. V Series är ett fristående koncept hos Haglöfs, där man tar fram spetsprodukter som visar möjligheterna med nya teknologier. Den nya anoraken är till exempel gjord av fibrer som är fem gånger starkare än stål och är ofärgad vit, för att vara ett så hållbart alternativ som möjligt.
– V Series är ett spännande koncept som kan få oss att möta nya konsumenter, och lanseringen i Göteborg är ett bra exempel på hur vi vill att våra butiker ska vara. Vi vill vara aktiva när det gäller event, och butikerna är perfekta för att lansera konceptkollektioner. I Göteborg kombinerade vi det med en bergsguide som pratade om lavinsäkerhet. På så vis får våra konsumenter både inspiration och kunskap på en och samma gång, säger Fredrik Ohlsson.

Text: Magnus Carlsson 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842