Silver i sportkläder fortfarande ett miljöproblem

Kläderna på bilden har inget med artikelns innehåll att göra. Foto: Pexels.

Silver i sportkläder fortfarande ett miljöproblem

Nya analyser från organisationen Svenskt Vatten visar att silverläckage från sportkläder läcker ut via tvättvattnet. Nu anmäls flera butiker till Kemikalieinspektionen för bristfällig märkning.

Publicerad

Svenskt Vatten publicerade nyligen rapporten "Silverläckan" där de har låtit analysera så kallade luktfria sportkläder som behandlats med silver. Efter tio maskintvättar hade 31-90 procent av silvret i kläderna läckt ut, skriver branschorganisationen på sin hemsida. Deras rekommendationen till konsumenten är tydlig:
– Undvik kläder som behandlats med silver. De ställer till stora framtida problem i miljön och eftersom silvret tvättas ut är det helt meningslöst att köpa dessa kläder, säger experten Anders Finnson.
Antibakteriellt silver bedöms som giftigt, det klassas som en biocid av EU och toppar Kemikalieinspektionens lista över miljöfarliga ämnen. Mycket av silvret samlas idag på sjöbottnar där det utgör ett stort hot mot bottenlevande organismer.
Idag är antibakteriellt silver från behandlade textilier den största kända silverkällan till reningsverken. Mängden silver in till reningsverken måste minska med mer än hälften för att vattnets kretslopp ska vara hållbart på sikt, skriver Svenskt Vatten och menar att kläder med antibakteriellt silver driver utvecklingen åt fel håll.
Sportfacks miljökrönikör Joel Svedlund förklarar användningsområdet:
– Syntetkläder är slitstarka och torkar fort, men svett, fett och bakterier biter sig lätt fast i fibern och gör produkterna otrevliga att bära för många aktiva. De flesta ämnen som används för att angripa detta problem gör det genom att döda bakterierna som skapar den dåliga lukten. Tidigare användes ofta Triklosan, som förbjöds i kläder inom EU 2016 på grund av sin giftighet i vatten. Då övergick många till silverjoner eller nanosilver som ett bättre alternativ. 

 

Sportfacks miljökrönikör Joel Svedlund menar att det finns alternativ.

Den bakteriedödandefunktionen har positiva effekter just när det gäller bakterier på klädesplaggen, men om ämnena inte bryts ner snabbt så skadar de organismer i avloppssystem och vattendrag.
– Frågan om hur fort silverbehandlingar tvättas ur kläderna och hur snabbt de bryts ner är omdebatterad, men vi bör ta Svenskt Vattens varning och de hänvisade studierna på allvar. Det finns alternativa behandlingar som fungerar enligt andra principer men de är inte heller ordentligt utredda ur miljö- och hälsoperspektiv. Ett alternativ för att minska användningen av biocider i kläder, samtidigt som man minskar problemet med dålig lukt, är att välja material närmast kroppen som har en mindre benägenhet att lukta illa efter aktivitet; exempelvis ull, bomull, silke och lyocell, menar Joel Svedlund.
Butiker som säljer kläder med biocider är skyldiga enligt lag att märka plaggen tydligt. I Svenskt Vattens rapport framgår att flera butiker idag slarvar med märkningen. Svenskt Vatten kommer därför att anmäla dem till Kemikalieinspektionen. Bland butikerna finns Adidas, Add Nature och Fitnessbutiken.se

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842