Stor vill bli världsledande: Cykeljätte på väg att bildas

I PON-gruppen ingår bland annat varumärken som Santa Cruz, Focus, Cervélo, Raleigh och Univega.

Stor vill bli världsledande: Cykeljätte på väg att bildas

Just nu pågår en maktpositionering inom cykelbranschens toppskikt. PON-gruppen, med varumärken som Cervélo, Santacruz och Focus har köpt in sig i Accell Group med Batavus, Lapierre och Ghost i portföljen. Lyckas PON till slut köpa hela Accell skapas en världsledande cykelaktör.

Publicerad

Starkare tillsammans brukar det heta. Att köpa upp konkurrenter för att bli mer framgångsrika på allt fler markander och som varit vanligt i sportvärlden i ett par årtionden pågår förstås även inom den globala cykelbranschen. Här finns flera större konglomerat av cykelvarumärken. Cycleurope, Accel Group och PON är några av de största och mest välkända. 

Våren 2017 ville holländska PON, där bland annat Santacruz, Cervélo, Focus och ytterligare ett tiotal cykelvarumärken ingår, köpa Accell Group för 8,5 miljarder kronor. Som en storleksförklaring så har PON 13 000 anställda och omsätter 80 miljarder kronor i 32 länder. Cykel är en stor del men PON drar in pengar i över 450 branscher. Då var inte Accell Group, som med sin omsättning på 11 miljarder kronor (2017) anses vara markandsledande inom cykeltillverkning i Europa vad gäller omsättning, intresserad av PONs bud.

För en dryg vecka sedan återkom PON, som fortfarande är ett holländskt familjeföretag (grundat 1980) och som även har stor verksamhet inom bilindustrin och bland annat sköter försäljningen av Caterpillar i USA och Wolksvagen, MAN och Continental i Holland. Denna gång ville man köpa 20 procent av Accell Group. 

Till saken hör att PON redan ägde fem procent av Accell Group. Efter diverse turer lyckades PON till slut köpa 2 miljoner Accell-aktier. Efter PONs köp för en knapp vecka sedan äger bolaget nu 12 procent av Accell Group. Börsexperter är dock ganska övernes om att PON inte kommer att nöja sig där. 

Experterna menar att PON siktar på ett uppköp av konkurrenten. Tack vare Accell Groups starka varumärken som Batavus, KOGA, Gazelle och Winora skulle den förstärkta PON-gruppen bli världsledande inom E-cyklar inom segmentet mellan till högt pris.

Att affären dragit ut på tiden gynnade dessutom PON, eftersom Accells aktier dalat i värdeunder de 19 månader som gått sedan det första formella budet våren 2017.

Lyckas PON i sina försök att förvärva Accel kommer en cykelaktör i megaformat att skapas. PON skulle då tillverka 2 miljoner cyklar varje år och ha en omsättning på drygt 20 miljarder kronor.

Samtidigt är det en bit till världens största cykeltillverkares siffror. 2014 tillverkade Giant smått ofattbara 6,6 miljoner cyklar i sina tre fabriker.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842