Tenson i collab med streetfashion-aktör

När Tenson startade 1951 i Varberg hade man två anställda sömmerskor, vid namn Ebba och Lena som bland annat sydde cykelkepsen Kent. Det har hänt en del på 67 år.

Tenson i collab med streetfashion-aktör

Att gräva i arkiven är en vanlig designstrategi inom modet. När anrika Tenson ville hitta ett nytt uttryck för sin klassiska Himalayajacka slog man sig ihop med en erfaren aktör inom mode. Nu släpps resultaten av collaben där friluftsliv krockats med street fashion.

Publicerad

Tenson ville hitta ett nytt uttryck och säkert också en ny kundgrupp för en av sina mest klassiska produkter. I Tensons fall utgick varumärket från en av sina mest ikoniska plagg. Varumärket, som grundades i Varberg 1951 av Paul Rydholm, ritade 1972 den första Himalaya-jackan. Jackan som fortfarande finns kvar i Tensons kollektion och som tidigare gjorts i en jubileumsmodell med Petter Alexis har sålt i mer än en halv miljon exemplar. Nu har den gjorts i streetversion. 

För att få till den rätta looken vände man sig till Sveriges största webbaktör när det gäller street fashion, Junkyard. Junkyard har tidigare gjort collabs med bland annat Fila och Takano och som i tidigare samarbeten drog Junkyard åt 90-talets pösiga mode när Tenson letade en ny stil till Himalaya. Lägg därtill fleecedetaljer, glansiga yttertyg och stora knappar och du har bilden klar.

I kollektion Tenson X Junkyard ingår förutom Himalayajackan för herr och dam även hoodies, T-shirts och en halsduk i supporterversion.

Det var i den lilla kuststaden Varberg som Paul Rydholm startade klädmärket Tenson 1951. Arvet med kläder för sjöfolk finns kvar än idag.

Himalayajackan, som kom första gången 1972, i streetversion tillsammans med Junkyard.

Tenson Himalaya i collabversion.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842