Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen

Svenska Fjällräven har gjort det mesta i produktväg. Hittills har det dock aldrig blivit någon colab. Tills nu. Den 6 september släpper friluftsvarumärket plagg som man gjort i ett samarbete med ett av Sveriges mest hajpade modevarumärken.

För första gången har alltså anrika Fjällräven gjort en colab, ett modesamarbete där kreatörer från minst två företag samarbetar över bolagsgränserna.

För Fjällrävens del blev resultatet en total designexplosion när hippa, realtivt unga i sammanhanget (Fjällräven grundades 1960) Acne Studios (grundat 1997) hörde av sig och undrade om inte de båda  konfektionsleverantörerna kunde göra något ihop som gjorde väsen av sig.

– När Acne Studios kontaktade oss blev vi stolta och nyfikna för vi har aldrig tidigare gjort något sånt här. 
Resultatet är en unik kollektion som kombinerar Fjällrävens tidlöshet med Acne Studios artistiska lekfullhet och skapar nånting helt nytt, kommenterar Henrik Andersson, head of innovation and design på Fjällräven, i ett pressmeddelande.

Och här är den – Acne Studios Fjällräven colab. En färgglad explosion där Fjällrävens ikoniska produkter i vissa fal toppats med kamo. Trots sin limiterade produktion och relativt höga pris (Expedition dun har ett rek pris på 11 000:- i butik) räknar Sportfack med att den kommer att sälja slut fort.

Kollektionen finns tillgänglig från den 6 september på Fjällräven Brand Centres i Amsterdam, Hong Kong, Oslo, New York Soho och Toronto, samt på  fjallraven.com. Liksom på samtliga Acne Studios affärer runt om i världen och på acnestudios.com.

Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen
Rävenjackan, i återvunnen polyester och ekobomull, har totalt sex fickor och har även fått en reflekterande bård baktill på den stuvbara huvan.
Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen
Expedition dun, skapad 1974, är 2018 vändbar och har fått en avtagbar krage med fuskpäls i kontrasterande kulör.
Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen
Grönlandsjackan kommer i nya, poppiga färger och har tillförts en insida klädd med fleecepäls.
Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen
Sveriges mest kända ryggsäck klädd i kamo. Kånken i ny version för 15 tums laptops.