Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen

Fjällräven håller på bilderna för de nya plaggen en vecka till. Några detaljbilder är det enda som släppts.

Fjällräven gör colabdebut – se de nya plaggen

Svenska Fjällräven har gjort det mesta i produktväg. Hittills har det dock aldrig blivit någon colab. Tills nu. Den 6 september släpper friluftsvarumärket plagg som man gjort i ett samarbete med ett av Sveriges mest hajpade modevarumärken.

Publicerad

För första gången har alltså anrika Fjällräven gjort en colab, ett modesamarbete där kreatörer från minst två företag samarbetar över bolagsgränserna.

För Fjällrävens del blev resultatet en total designexplosion när hippa, realtivt unga i sammanhanget (Fjällräven grundades 1960) Acne Studios (grundat 1997) hörde av sig och undrade om inte de båda  konfektionsleverantörerna kunde göra något ihop som gjorde väsen av sig.

– När Acne Studios kontaktade oss blev vi stolta och nyfikna för vi har aldrig tidigare gjort något sånt här. 
Resultatet är en unik kollektion som kombinerar Fjällrävens tidlöshet med Acne Studios artistiska lekfullhet och skapar nånting helt nytt, kommenterar Henrik Andersson, head of innovation and design på Fjällräven, i ett pressmeddelande.

Och här är den – Acne Studios Fjällräven colab. En färgglad explosion där Fjällrävens ikoniska produkter i vissa fal toppats med kamo. Trots sin limiterade produktion och relativt höga pris (Expedition dun har ett rek pris på 11 000:- i butik) räknar Sportfack med att den kommer att sälja slut fort.

Kollektionen finns tillgänglig från den 6 september på Fjällräven Brand Centres i Amsterdam, Hong Kong, Oslo, New York Soho och Toronto, samt på  fjallraven.com. Liksom på samtliga Acne Studios affärer runt om i världen och på acnestudios.com.

Rävenjackan, i återvunnen polyester och ekobomull, har totalt sex fickor och har även fått en reflekterande bård baktill på den stuvbara huvan.

Expedition dun, skapad 1974, är 2018 vändbar och har fått en avtagbar krage med fuskpäls i kontrasterande kulör.

Grönlandsjackan kommer i nya, poppiga färger och har tillförts en insida klädd med fleecepäls.

Sveriges mest kända ryggsäck klädd i kamo. Kånken i ny version för 15 tums laptops.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Specialized Nordics nya högkvarter

2 kommentarer

Mattias: Nej då, Norrøna och övriga hyresgäster finns kvar. /Red.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842