Adidas gjorde starkt Q2

Fin försäljning inom fotboll, löpning och träning gjorde att Adidas hade nettoinkomster på 4,18 miljarder kronor under årets Q2.

Adidas gjorde starkt Q2

Fotbolls-VM bidrog till att klädleverantören Adidas levererade starka, svarta siffror för Q2, då just försäljningen kring sommarens VM var en del i försäljningssuccén.

Publicerad

Sportgiganten Adidas kan summera ett fint Q2 2018. Intäkterna för kvartal två 2018 ökade med 12 procent jämfört med 2017. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. Nettoinkomsten för Adidas ökade under Q2 med 20 procent till 4,18 miljarder kronor och bruttomarginalen låg under samma kvartal på hela 52,3 procent.

Anledningarna till siffrorna enligt Adidas själva, var främst tvåsiffriga ökningar inom segmenten träning, löpning och fotboll. Den sistnämnda kategorin fick självklart en rejäl skjuts av fotbolls-VM i Ryssland där Adidas klädde 14 nationer samt som vanligt levererade den officiella VM-bollen. De bägge finalisternas kläder tog dock konkurrenten Nike hand om. 

Adidas fortsatta lönsamhetstillväxt menar bolaget är ett resultat av strategin att fokusera på marknaderna Nordamerika, Kina och sin globala E-handel. Dessutom har man fortsatt att jobbat med att öka efterfrågan för varumärket hos slutkonsumenterna.

– Med dessa resultat fortsätter vi rätt spår mot vårt mål för helåret 2018 och även vårt längre mål för slutet av år 2020, kommenterade Adidas globale vd Kasper Rorsted resultatet för Q2.

Enligt Adidas beräkningar kommer helårets nettoinkomst för 2018 att globalt landa på mellan 16,1 och 16,7 miljarder kronor beroende på valutaförändringar under sista halvåret.

On
Off

8 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Digital teknik tar Stadium in i framtiden

13 kommentarer

Lars-åke: Jag jobbar med IT och programmering. Kanske därför som jag är på min vakt mot att lämna ifrån mig allt för mycket personlig data. Använder inte Facebook heller! Men min telefon är förstås spårbar som...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842