Haglöfs uppmärksammas för sitt sociala arbete på fabriksgolvet

Haglöfs uppmärksammas för sitt sociala arbete på fabriksgolvet

Haglöfs är sedan flera år medlem av Fair Wear Foundation och har nu fått statusen "leader" för sitt sociala arbete med att förbättra arbetsförhållandena i fabrikerna där de tillverkar sina produkter.

Publicerad

Fair Wear Foundation (FWF) arbetar för bättre arbetsvillkor för personal anställd inom klädindustrin. Haglöfs är i dag det enda svenska outdoorföretaget som är medlem, det har de varit sedan 2012. Totalt är det cirka 120 medlemsföretag, som ska delge varandra information och erfarenheter för att förbättra arbetsvillkoren för de anställda. Nu har Haglöfs fått statusen "leader" för sitt intensiva arbete med att förbättra arbetsvillkoren i framförallt åtta produktionsenheter under 2017 i fabrikerna som tillverkar deras kläder. I dag sker deras utlandstillverkning i länder som Kina, Vietnam och Estland, men de ska även börja tillverka i Turkiet.    
– Social hållbarhet är lika viktigt för oss som miljömässig hållbarhet och vi är glada att det hårda jobb vi lagt ner inom organisationen nu har uppmärksammats. Även om det finns mycket kvar att göra för att ytterligare förbättra arbetsvillkoren i våra produktionsländer är detta en viktig milstolpe för oss som företag, menar Eva Mullins, hållbarhetsansvarig på Haglöfs.  
Kvar på listan att gå vidare med eller hålla fortlöpande uppsikt över, enligt FWF, är återkommande övertidsarbete på fabrikerna och relationen mellan gällande konsumentpriser och lönenivåer. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Tretorn gör jackor av skräp

1 kommentar

Samuel: Tretorn levererar alltid!

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842