Pinewood lanserar ny logga

Företaget Pinewood vill modernisera sitt formspråk och visa att man har en produktbredd, som kanske inte är allmänt känd. Därför tar de nu fram en ny grafisk profil.

Den kanske främsta associationen som många har för Pinewoods varumärke är jakt, men företaget erbjuder också kläder och utrustning för vandring, fiske och hundsport. Logotypen får nu därför nytt utseende och ny pay off som förtydligar kunderbjudandet. Den välkända orange symbolen med Pinewoods tall kompletteras nu så att budskapet blir: Pinewood Scandinavian Outdoor Life (tidigare hade man ”Outdoor Collection”).
– Pinewood är en ledande leverantör på jakt i Sverige och vi vill stärka vår position även internationellt. Vi avser även att växa i våra kategorier hiking, fishing och dog sport. Därför är det viktigt att varumärket tydligt återspeglar vår bredd och höga kvalitet på våra produkter, säger marknadschef Ola Passmark.
Den nya grafiska profilen innebär ett nytt formspråk med ny logotyp och nya färger. För att tydliggöra produkternas användningsområden och egenskaper används dessutom illustrationer i form av pictogram. Lanseringen sker den 1 augusti.
– Det blir en successiv övergång i annonser och kataloger. I höst lanserar vi också ny hemsida med vår nya grafiska profil, säger Ola Passmark.

 

Pinewood lanserar ny logga
Så här såg den gamla loggan och Payoffen ut.