Många utmaningar för grönare Vätternrunda

Många utmaningar för grönare Vätternrunda

Vätternrundan som körs 15-16 juni har varit ett miljömärkt event sedan år 2000, men det har inte varit någon enkel övergång. Efter klagomål har arrangören nu fått byta tillbaka till plastbestick.

Publicerad

Världens största motionscykellopp, Vätternrundan, lockar tusentals cyklister. En utmaning såklart för arrangörerna. Men en kanske ännu viktigare utmaning är att skapa ett grön tävling. Att byta från engångsbestick i plast till träbestick var dock inte populärt. Efter en rad klagomål från deltagarna, där många tyckte att träbesticken var obehagliga att stoppa i munnen och att de smakade illa, har arrangören nu bytt tillbaks till plastbestick.
– Vi prioriterar miljöfrågan och vill verkligen arbeta proaktivt, men det har visat sig att det inte är så enkelt alla gånger. Att byta från engångsplasten när det gäller matförpackningarna är svårt, mycket eftersom det ställs höga krav på en säker mathantering, säger Sven Montelius, arrangemangschef på Vätternrundan.
Men arrangören har ändå lyckats genomföra en rad miljöåtgärder. Längs banan finns flera skräpzoner där personal hjälper till att städa. Endast flaskor och burkar med pant delas ut till deltagarna under eventet. Pengarna från panten går sedan till folkhälsoprojekt.
Alla papperstallrikar och mosbrickor är miljömärkta och eventguiden trycks i mindre upplaga än tidigare. Istället används digitala lösningar. Vätternrundan uppmanar också sina besökare att åka kollektivt och tillhandahåller gratisbussar inom Motala för både deltagare och besökare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lång Black Friday för Intersport

8 kommentarer

Urban: Tramsig bortförklaring, men är inte förvånad då företaget tar till alla knep för att hänga med XXL och Stadium. Blir dock inget svart bokslut i herr Wiberghs bok, lär vara illrött för 2017. Interport...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842