Gränshandeln fortsätter att öka

Gränshandeln fortsätter att öka

Shopping är den vanligaste anledningen till att norrmän besöker Sverige. och det intressanta att det inte enbart rör livsmedel, även suget efter sällanköpsvaror verkar öka.

Publicerad

Norska konsumenter fortsätter att åka över gränsen till Sverige för att handla. Gränshandeln fortsätter att slå nya rekord. Enligt Svensk Handel spenderade norska besökare 25,6 miljarder kronor i svenska butiker 2017 och det gjordes 13,7 miljoner resor från Norge till Sverige.
Handeln är i första hand koncentrerad till Charlottenbergs Shoppingcenter, Nordby Shoppingcenter och Töcksfors Shoppingcenter. Fokus tidigare har varit att i första hand erbjuda dagligvaror men idag sker också stora satsningar även på sällanköpsvaror, enligt Thon Property som har flera köpcentrum längs gränsen.
Det är inte bara ett höga priser i Norge som gör det billigare att handla i Sverige. Vissa varor där är även belagda med tullavgifter och punktskatter, som inte finns i Sverige.
Allra störst är prisskillnaderna på tobak, alkohol, mejerivaror, godis, apoteksvaror och hälsokostprodukter. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Adidas gjorde starkt Q2

8 kommentarer

Tror på sport!: Bra Mattias! Jag tycker om din ärlighet, det kommer man långt med! Ni gör ett bra jobb, jag ser fram emot att du / ni kommenterar ert senaste reportage om Intersport, läs alla kommentarer, och ge er...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842