Gogglesoc – det självklara tillbehöret

Gogglesoc – det självklara tillbehöret

Då och då dyker det upp produkter som är så självklara att alla frågar sig varför ingen har gjort dem tidigare. Nästa sådan produkt är Gogglesoc från Whistler.

Publicerad

Niclas Olofsson

Niclas Olofsson har en förmåga att hitta de där prylarna som alla vill ha. Hans senaste scoop är Gogglesoc – ett skydd du trär över dina goggles när du ska äta lunch, åker upp i liften eller slänger in hjälmen med glasögonen på i bilen.

Historien om hur Niclas kom över Gogglesoc är värd att berätta. Efter Ispo drog Niclas med några vänner till Mayerhofen för att åka skidor. Det snöar och när de sitter i liften och märker hur glasögonen snöar igen säger hans kompis: "Man borde ha med ett sådant där skoskydd och sätta över glasögonen som skydd". Niclas tycker att det är en briljant idé, och när han kommer tillbaka till hotellet googlar han på skydd till skidglasögen.

– Jag hittade ingenting, vilket jag tyckte var riktigt konstigt eftersom det är en så självklar produkt, säger Niclas. Så jag tänker direkt att när jag kommer hem ska jag ta fram ett sådant skydd och tillverka det själv.

När Niklas kommer hem har han fått en vänförfrågan på Linkedin från en kille i Kanada som heter Andy. Inget konstigt med det, Niclas jobbar ju med flera varumärken från Kanada. Han har inte mer än godkänt vänförfrågan förrän det plingar till igen och killen presenterar sig.

– Han berättar att han har ett skydd för goggles, Gogglesoc, som han vill sprida över världen, och att han har blivit rekommenderad mig av folk i Whistler, berättar Niclas. Jag sitter och spånar på precis en sådan produkt när de hör av sig till mig och undrar om jag är intresserad. Det var helt sjukt.

Gogglesoc skapades av tre britter som åkte skidor i Whistler. De ville komma på ett sätt att tjäna pengar så att de kunde stanna kvar i bergen, och kom på idén med ett skydd för goggles. Skyddet är tillverkat av mikrofiber i återvunnen polyester, och förutom att skydda mot snö och repor funkar det också som putsduk.

Gogglesoc finns i massor av motiv och färger.

De tog sina besparingar och tillverkade 5 000 stycken till vintern 2016/2017. De sålde slut direkt. Till den här säsongen sålde de in produkten till fler skidorter och tillverkade 40 000. De sålde också slut. En butik har sålt 4 000 skydd. Succén är total och nu kommer den till Sverige.

– Det är en extremt enkel produkt, alla förstår direkt hur den funkar och nyttan med den, säger Niclas. Vi har sålt in den till Stadium Ski och flera andra skidbutiker enbart på att maila bilder och en video. Alla fattar att det är en no brainer när skyddet bara kostar 149 kronor.

Gogglesoc kommer i en box om 40 stycken i blandade färger eller mönster. En av grundarna är grafisk designer och tar fram speciella motiv till skidorter, och han har redan gjort versioner till både Åre och Sälen. Niclas och hans partner David Cederqvist tar hem ett mindre parti direkt för att testa i fjällen över påsk. Tanken är sedan att Gogglesoc ska säljas i fjällvärlden och hos skidspecialister. Det är dessutom en klockren produkt att sätta reklam på, och Niclas har redan inlett en dialog med företag som sponsrar alpina VM i Åre nästa år. Räkna med att se Gogglesoc överallt redan nästa vinter.

gogglesoc 101 from gogglesoc on Vimeo.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842