Lokatt är nästa svenska hårdvarusuccé

Lokatt är nästa svenska hårdvarusuccé

Lokatt är ett nytt svenskt hjälmmärke som med ett eget koncept och miljötänk ska bli ett nytt svenskt säkerhetsmärke.

Publicerad

Poc är världsledande, Extrem är hyllade i hela skidvärlden och Kang har fått sitt internationella genombrott. Nu kommer nästa svenska hårdvarusuccé på alpinsidan smygande i Lokatt. Ett nytt hjälmkoncept med miljön i första rummet. Utvecklat av fem KTH-studenter i ett garage.

Det är morgon på ett kafé utanför KTH i Stockholm. Runt ett bord sitter en trio studenter med en blank hjälm och diskuterar glatt. Axel Gother äter den energirika och för studentekonomins goda frukosten ägg+kaffe och Rickard Croy och Ario Alipanah försöker piggna till. Långa dagar med intensivt mastersarbete gör sitt. Och då har vi inte räknat in arbetet som produkten på bordet renderat sedan i höstas. I månader har Axels garage använts som verkstad. För hjälmen Impact är nämligen ett extra projekt de fem kursarna (Thomas Wennhall och Anton Wieselblad ingår också) bara var tvungna att dra igång.  

– Jo, det blir många nätter men då kommer de bra idéerna, säger Rickard.

Lokatt är lite som en saga. Som gått fort att skriva. Killarna träffades på KTH och i somras kläckte Rickard och Anton idén när de fiskade makrill.

– Vi hade läst om hur kanon-cellulosa-fibrer på molekylnivå har samma egenskaper som kevlar.

Killarna på lokatt jobbar med en lermodell av hjälm.

Varför gör vi inte en alpinhjälm i ett sådant material, började de spåna. För tack vare materialet skulle produktionen ge ett betydligt mindre avtryck på miljön än befintliga hjälmar insåg man. Nu har man gått över till biobaserade plaster och biokompositer. Vilket ger extremt litet avtryck på miljön, en hörnsten för Lokatt menar de.

– Snowboard- och skidåkare är väldigt miljömedvetna men inom hårdvaruutvecklingen händer inte mycket på miljösidan. Det gör oss frustrerade. Kolfiber går inte att återvinna, EPS-plast är just plast. Vi vill ha enbart biobaserade material och koppla loss oss från fossila material, säger Rickard och Axel fyller i:

– Jämfört med en standardhjälm är vi nere på en tredjedel av CO2-utsläppen, jämför vi med premiumhjälmar i kolfiber en sjättedel. Vi skulle kunna öka det med större återvinning och vi studerar LCA-analyser (life cycle analysis): Vad händer med produkten när den är förbrukad, går det att använda materialet till andra hjälmar, delar till andra produkter?

Lokatt Impact finns endast som prototyp, men killarna ligger i. Man har träffat MIPS som blev nyfikna på hjälmen och möten har gjorts med eventuella partners. Dessutom har killarna fått ett stipendium som kommer förenkla det vidare arbetet. För målet är satt och ribban har Lokatt lagt högt.

– Tanken är att jobba hela sommaren med Lokatt, göra en Crowdfundingkampanj och sedan få ut Impact till nästa vinter. Och för framtiden har vi idéer till produkter för sommaren, säger Rickard.

Och deras masterarbeten?

– De vill vi göra klart så snabbt vi kan. Nu vill man bara jobba med Lokatt, säger Ario leende medan de andra nickar instämmande. 

 

Så här ser en miljövänlig skidhjälm ut-

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Specialized Nordics nya högkvarter

2 kommentarer

Mattias: Nej då, Norrøna och övriga hyresgäster finns kvar. /Red.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842