Stora varumärken tar krafttag för mer hållbar produktion

Stora varumärken tar krafttag för mer hållbar produktion

Tre stora aktörer – Burton, Vaude och Vf Corp. – har berättat om sina planer för att ta fram mer hållbara produkter.

Publicerad

Burton har väldigt ambitiösa planer. Dels ska all deras konfektion vara Bluesigncertifierade senast 2020 (idag är 85 % av ytterplaggen det), dels ska de sänka sina koldioxidutsläpp vid tillverkning av hårdvara med 20 procent och alla förpackningar ska tillverkas av återvunnet material eller bestå av komposterbart material. De har också som mål att minska sina sopor vid sina kontor med 75 procent och alla deras events ska vara koldioxidneutrala senast 2020. Huvudkontoren kommer dessutom att förses med solfångare för att producera egen el för belysning och uppvärmning.

Vaude har tillsammans med Pontetorto tagit fram ett nytt fleecematerial som är biologiskt nedbrytbart. Det är extra aktuellt med tanke på alla forskningsrön om hur mycket mikroplast som förs ut i naturen vid tvätt av plagg.

Vf Corp. till sist har tagit fram en ny hållbarhetsplan under namnet Made for change. I den sägs att koncernen ska minska sitt fotavtryck med 50 procent til 2030, och att de ska förbättra levnadsvillkoren för den miljon människor som jobbar inom deras textilproduktion.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Specialized Nordics nya högkvarter

2 kommentarer

Mattias: Nej då, Norrøna och övriga hyresgäster finns kvar. /Red.

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842