Stora varumärken tar krafttag för mer hållbar produktion

Stora varumärken tar krafttag för mer hållbar produktion

Tre stora aktörer – Burton, Vaude och Vf Corp. – har berättat om sina planer för att ta fram mer hållbara produkter.

Publicerad

Burton har väldigt ambitiösa planer. Dels ska all deras konfektion vara Bluesigncertifierade senast 2020 (idag är 85 % av ytterplaggen det), dels ska de sänka sina koldioxidutsläpp vid tillverkning av hårdvara med 20 procent och alla förpackningar ska tillverkas av återvunnet material eller bestå av komposterbart material. De har också som mål att minska sina sopor vid sina kontor med 75 procent och alla deras events ska vara koldioxidneutrala senast 2020. Huvudkontoren kommer dessutom att förses med solfångare för att producera egen el för belysning och uppvärmning.

Vaude har tillsammans med Pontetorto tagit fram ett nytt fleecematerial som är biologiskt nedbrytbart. Det är extra aktuellt med tanke på alla forskningsrön om hur mycket mikroplast som förs ut i naturen vid tvätt av plagg.

Vf Corp. till sist har tagit fram en ny hållbarhetsplan under namnet Made for change. I den sägs att koncernen ska minska sitt fotavtryck med 50 procent til 2030, och att de ska förbättra levnadsvillkoren för den miljon människor som jobbar inom deras textilproduktion.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Tack och hej då

4 kommentarer

Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017