Ski Intro är igång

Ski Intro i Vemdalen har startat. Kombinationen av mässa och skidtest är fantastiskt bra för de skidbutiker är på plats. Vi har kollat in vilka trenderna är inom alpint och snowboard.

Ski Intro i Vemdalen är tre dagars mässa och skidtest av nästa års skidor. Mässan vänder sig till butiker som är duktiga på alpint och snowboard, och upplägget är fantastiskt bra. Först kan du få nyheterna förklarade inne på mässan, sedan går du ut och testar i Vemdalens backar. Och det är inte bara skidor som finns för test, även pjäxor, goggles och hjälmar finns i testtälten.

Efter första dagen kan vi redan se några trender och här kommer de i lite komprimerad form.

Topptur är fortfarande en stark trend, men det är tydligt att det sker ett skifte av fokus. Från att fokus har legat på att göra så lätta produkter som möjligt, för att själva turandet uppför ska bli så enkelt som möjligt, ändras fokus nu mot att prylarna verkligen ska funka för tuff åkning utför. Visst är det bra om prylarna är lättare än vanlig utrustning, men prestandan kommer verkligen i första hand nu. Det syns i flera pjäxmodeller, i Salomons nya bindning Shift och i de flesta friåkningsskidorna.

Premium Snudd på alla leverantörer vi pratade med säger samma sak. Att efterfrågan på dyrare och bättre utrustning ökar, och att den ökar kraftigt. Analysen är att det beror på att de som är 40–50 år idag har fått mer tid att ägna sig åt sina intressen när barnen har blivit större, samtidigt har hunnit göra karriär, har en bra inkomst, låga räntekostnader och en vilja att vara aktiva. De har nu råd att köpa riktigt bra utrustning, och de gör det också. Och främst går de till specialistbutikerna och handlar prylarna där.

Värme är en annan het trend… Fler pjäxor och snowboardsko kommer med inbyggd värma, värmestrumpor är rena försäljningssuccén och Sidas kommer med formbara ullsulor. Folk är helt enkelt trötta på att frysa.

Kolfiber finns i precis alla produkter. Självklart i skidor, men allt oftare i pjäxor och snowboardbindningar och även i skidbindningar och hjälmar. Kombinationen av lägre vikt och ökad styrka funkar överallt.

Bredden Här är trenderna de motsatta i skidor och snowboard. Skidorna blir smalare och brädorna bredare. För skidor gäller det främst all mountainskidorna där det de senaste åren varit vanligt med skidor över 100 mm i midjan. Där går det nu ner mot 90–95 mm, och det hänger självklart ihop med vad Sverige har för snöförhållanden. Skistar har jag tagit hård kanonsnö till en helt ny nivå, och då är det roligare med en inte fullt så bred skida. Brädorna å andra sidan går från ett midjemått på runt 245 mm till 255–260 mm, ibland ännu bredare. Och hur konstigt det än låter så blir brädorna bredare för att de ska bli bättre att svänga med. Med en bred bräda tar skorna inte i snön när brädan kantas mycket, och en kraftigt kantad bräda svänger mer än en mindre kantad.

Sväng För både skidor och snowboard snackas det mer sväng och livlighet än stabilitet. Livligheten kommer av kortare svängradie, men också mjukare flex så att brädan eller skidan kan böjas även i lägre farter och med mindre kraft. Det gör att även flackare backar blir roligare att åka i när det inte krävs så mycket kraft. Och känslan av en riktigt tajt sväng är svårslagen, det behöver inte bli krångligare än så.

Ski Intro är igång
Åre Skidfabrik berättar om de senaste Extremskidorna.
Ski Intro är igång
Snudd på alla skidmärken finns på plats. Från de stora jättarna till mindre coremärken som Armada.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SALOMON

    Salomon är grundat 1947 i de franska Alperna med ambitionen att skapa innovativ utrustning som gör det möjligt för människor att ha roligt, utvecklas och utmana sig själva i naturen, ...