Finalisterna i Gear Of The Year 2017

Finalisterna i Gear Of The Year 2017

Det som började som en intern klapp på axeln för sportbranschen, har utvecklats till en mycket prestigefylld utmärkelse. Låt oss presentera finalisterna i Gear Of The Year 2017. Sex kategorier med tre finalister i varje. Idel välförtjänta produkter och varumärken.

Publicerad

Här är alla finalister i Sportfack Gear Of The Year 2017. En samling med fantastiska produkter och varumärken som fått till allt under 2017.

Du kan vara med och utse vinnaren. Klicka här och rangordna finalisterna i varje kategori.

Årets Produkt

Årets Produkt ska verkligen vara produkten du kopplar ihop med år 2017. Årets tre finalister handlar om cykel, teknik och miljö – det kunde inte vara mer rätt.

Crescent Elina
Elcykeln har utan tvekan varit årets försäljningssuccé. Och eftersom Crescent är Sveriges största cykelmärke, och har byggt ut sin egen produktion av elcyklar i Varberg, känns det rätt att en av Crescents cyklar får symbolisera en hel kategori.

Garmin Fenix 5
Digital teknik tar sig in i allt fler sportprylar och hos allt fler utövare. De smarta klockorna är ett måste för löpare, cyklister, skidåkare och golfare och ingen annan klocka är mer avancerad än Garmin Fenix 5. Dessutom är den grymt snygg.

Tretorn Ghost Net Jacket
Tretorn har samarbetat med Naturkompaniet när de har tagit fram den här jackan. Materialet är tillverkat av drivande fiskenät som samlats in och återvunnits. Så inte nog med att jackan inte kräver nyproducerad plast, den renar haven också. Kunderna har älskat konceptet, den har ställts ut hos FN samt överlämnats till Japans kejsare. 

Årets Varumärke

Utmärkelsen Årets Varumärke ska gå till ett varumärke som medvetet, och på flera vis, jobbat för att öka sin försäljning. Allt ifrån marknadsföring till innovationer ska ha varit rätt.

Giro
På bara några år har Giro gått från ett ganska medelmåttigt varumärke till att ligga i absolut framkant både vad det gäller teknologi och design. De satsar stort på forskning och samarbetar tätt med partners som Carl Zeiss och Mips för att få fram produkter som verkligen är nydanande.

Puma
Samarbetet med Rihanna, som drog igång för ett par år sedan, kommer med historiens ögon nog kunna klassas som ett av de mest lyckosamma. Inte bara fick det Rihannas alla fans att bli nyfikna på Puma, Rihanna bidrog också med storsäljande och hypade sneakers. Puma är tillbaka stort, framförallt hos kvinnor.

Scott
I tider med stort fokus på kläder, är det skönt med varumärken som fortsätter att satsa på hårdvara. Scott är starka på alpint med precis alla produktgrupper – från skidor och pjäxor till hjämar och goggles. Ännu starkare är de på cykel där de är en av dominanterna.

Årets Svenska Varumärke

Årets Svenska Varumärke ska ha plockat marknadsandelar i Sverige, och aktivt jobbat för att bygga varumärket. Exportframgångar är ett plus.

Dormy
Det finns inget som säger att en kedja inte kan vinna Årets Svenska Varumärke. Dormy har med en marknadsandel på över 50 procent en unik position inom svensk sporthandel. Golfarna älskar deras stora sortiment och deras tempelliknande varuhus. De gör helt enkelt ett fantastiskt bra jobb, och nu tittar de utomlands…

Fjällräven
Det är inte lätt att förnya ett varumärke utan att tappa själen som har byggt det. Fjällräven har lyckats alldeles utmärkt med detta. De ligger i framkant miljömässigt, de gör events i världsklass, deras tekniska produkter är innovativa och deras stil är tidlös. Samtidigt håller de med stolthet fast i saker som G1000 och Kånken.

Tretorn
Tretorn är ett företag i förändring. De har tagit kontroll över sitt varumärke i USA, och satsar nu både på att uppdatera hela kollektionen och på att bli ett riktigt hållbart varumärke. Desutom flera spännande colabs med både butiker och konstnärer.

Årets Innovation

Wow! Aldrig tidigare har vi haft tre så här starka finalister till Årets Innovation. Det här är tre verkliga innovationer, snudd på revolutioner, som redan har fått konkurrenterna att fundera över hur de kan göra något i samma anda.

Arccos 360
Det här är inget annat än en revolution. Med en sensor i varje golfklubba som automatiskt loggar gps-punkten för varje slag, får golfaren direkt efter rundan all tänkbar statistik. Lägg till det en caddiefunktion som tar hänsyn till väder och hur andra spelare har spelat banan du precis ska slå ut på, och tipsar om lämålig klubba. Det här är en av sportens mest avancerade produkter.

Burton Step On
Step in-bindningar för snowboard slog aldrig igenom för 20 år sedan. Nu när skorna har blivit bättre fick Burtons produktutvecklare uppgiften att ta fram ett nytt system som känns precis som vanliga skor och bindningar, men som du bara klickar i. De lyckades, och det var länge sedan det snackades så mycket om en enskild snowboardpryl.

Houdini Rollercoaster
Genom att mönsterkonstruera plaggen med draperingsteknik kan Houdini dra nytta av en vävs naturliga rörelse i diagonalen. Det gör att de kan slopa stretchfibrer som gör det svårt att återvinna tygerna, vilket är helt i linje med Houdinis höga miljömål. Kläderna kommer att förändras för alltid med den här tekniken.

Årets Nykomling

Sportbranschen behöver ett ständigt tillflöde av nya varumärken. Varumärken som drivs av passion och innovation, och där Excel­arken ännu inte tagit makten. Har du inte redan spanat in dessa nya märken, är det på tiden att du gör det.

MyPakage
Går det att revolutionera ett par kalsonger? You bet! Det är precis vad MyPakage har gjort med sin påse för paketet. Lägg till snygg design, samarbeten med atleter och en medveten taktik att få igång snacket i sociala medier. Redan första året kom de in på Stadium och Länna Sport.

On Running
On Running har funnits några år, men det är först nu när Sportmanship tagit hand om märket som det finns på allvar i Sverige. On har en unik mekanisk dämpning som ger en väldigt speciell löpkänsla.

Rivia Sports
Rivia Sports beskriver sig själva som en blandning av svensk funktion, brasiliansk själ och ett internationellt hjärta. Vi kunde inte sagt det bättre själva. Färgglatt och vågat fitnessmode som slagit igenom snabbt med lyriska fans.

Årets Miljömärke

Det viktigaste priset. Det är de här företagen som ska visa vägen för resten av sportbranschen. Och som de gör det – i år visar de med hela handen.

Capita
När Capita byggde en ny fabrik för att tillverka sina snowboards, byggde de en fabrik som ska klara utsläppskraven om 20 eller 30 år. Det är en fabrik som tar värmen från den närliggande floden, och som samlar in precis alla rester. Den har noll i utsläpp i allt. Noll.

Röjk
Redan idag använder Röjk material som merinoull, återvunnen ull och majsfiber, men det är deras nya miljömål som verkligen är värda att lyfta fram. Redan år 2020 ska alla deras material vara naturliga och nedbrytningsbara, så att de inte lämnar några avryck över huvud taget.

We Are Spin Dye
Att färga syntetfibrer direkt vid tillverkningen är inget nytt, men att kunna garantera en exakt färg med direktinfärgning är det. Det gör svenska We Are Spin Dye, och deras metod sparar ofantliga mängder med vatten och energi. Fjällräven var först ut och nu fylls listan på med varumärken som vill jobba med WRSD.

Så där, det var alla finalisterna – in och rösta nu, det är barnsligt enkelt.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Burton Step On

1 kommentar

Niall Connolly: Hi guys, do you know when the step on bindings will be available again?

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017