Bergans höjer ekomålen och blir researrangör

Bergans höjer ekomålen och blir researrangör

På Ispo släpper Bergans of Norway  den nya kiollektionen Stranda. En kollektion med helt återvinningsbara plagg, utvecklad ihop med We Are Spindye. Dessutom börjar varumärket erbjuda äventyrsresor. 

Publicerad

Ett norsksvenskt samarbete med höga ambitioner får världspremiär under Ispo 2018. Tillsammans med svenska textiltechföretaget We Are Spindye lanserar Bergans nya kollektion Stranda under parollen "Världens mest hållbara skidkollektion". Stora ord som det självklart finns fler varumärken som claimar i dessa dagar. Hur som helst. Genom att låta alla tyger som ingår i kollektionens samtliga plagg, bland annat isolerade skalbyxor och tillhörande anorak för bägge könen, vävas i tyger färgade med We Are Spindyes vattenfria teknik, sparar tillverkningen vatten, energi och minskar koldioxidutsläppen.

Tyger som färgas med den här tekniken använder 75 procent mindre vatten, 90 procent mindre kemikalier, kräver 30 procent mindre energi och gör till slut ett ekologiskt fotavtryck som är 25 procent mindre än traditionella tillverkningsprocesser.

We Are Spin Dyes garner färgas redan vid fibertillverkningen vilket ger stora besparingar på vatten, kemikalier och energi.

Det som blir en fin bonus med färgningstekniken av Stranda-kollektionen är kanske ändå vad som händer när slutkonsumenten tröttnat på sin jacka. Eller att den helt enkelt slitits ut. Förhoppningsvis efter många säsonger.

– Tack vare att samtliga tyger i Stranda, från fleece till skaltyg, är tillverkade av återvunnen polyester men också är tillverkade av exakt samma fiber kan vi, när den lämnats in av konsumenten, återvinna plagget till 100 procent, säger Kalle Grahn marknadschef på Bergans och fortsätter.

– Bergans i Norge har dessutom inlett ett pantsystem som är tvådelat. Konsumenter kan komma in i Flaggship-butiken i Oslo och lämna in sina Berganskläder. Antingen får de rabatt för att köpa en annan ny produkt. Eller så kan de kika efter andra inlämnade produkter och köpa en begagnad, säger Kalle som förklarar att pantsytemet startat i mindre skala i södra Sverige men kommer att växlas upp även här. 

Vid sidan om utveckling av sina kollektioner förklarar Kalle att Bergans faktiskt även nu kan kalla sig resebyrå. Bakgrunden är att Bergans sommaren 2017 köpte 90,1 procent av resarrangören Fram Expeditions av äventyrarna Cecilie Skog och Bjørn Sekkesæters. Under devisen "Turglädje" har Bergans, tillsammans med sina ambassadörer, varav Cecilie Skog och Annelie Pompe är två, börjat erbjuda slutkonsumenter skräddarsydda äventyrsresor över hela jorden. 

– Vi vill få ut mer folk i naturen och även vara en leverantör av upplevelser, självklart med ett starkt hållbarhetsperspektiv, säger Kalle. Det här är ett steg. Förutom att åka till Aconcagua med Anneli Pompe som guide, så kan slutkonsumenten givetvis även beställa alla plagg de behöver för resan.

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Företag: Bergans Nordic AB
  • Telefon: 073-312 50 13
  • Verksamhetsinfo: Försäljning och lagerhållning av Bergans of Norway. Sortimentet: friluftsliv, fjällsport, skidåkning, lifestyle, barn och ungdom, sovsäckar, tält ryggsäckar och bärstolar. Ally hopfällbara kanoter.
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Tack och hej då

4 kommentarer

Anders Nilson: Snyggt och lycka till Martin

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017