Gore lanserar nya produktteknologier

Gore lanserar nya produktteknologier

Amerikanska Gore presenterar nya produktteknologier som ska lanseras under varumärket Gore-Tex Infinium. Det handlar bl.a. om tunnare och följsammare membram som ska göra till exempel streetwear produkter mer vädertåliga.

Publicerad

Gore-Tex membranen är känd för att skydda mot vatten och vind samtidigt som den ändå ger en bra andningsförmåga. Ett material som funnits i över 40 år. Det är ett ypperlig material för plagg och skodon som används såväl i outdoorprodukter som i rymden och i andra krävande miljöer.

Men Gore vill nu bredda sitt kunnande till produktkategorier där de inte tidigare funnits. Därför lanserar Gore nu en ny varumärkesserie Gore-Tex Infinium som kommer att finnas i produkter som kläder, skor och accessoarer för vardagsbruk. Det handlar fortfarande om ett avancerat membranmaterial som ska användas i produkterna. Gore tex Infinium kommer att omfatta flera olika teknologier som fokuserar på isolering, membran på utsidan av plaggen och nya tillverkningsmetoder för acessoarer. Därför lanseras produkterna under det nya Gore-Tex Infinium varumärket med en egen logga.

Vilken typ av produkter kommer då Gore-Tex Infinium att finnas på? Den kommer att finnas i till exempel sneakers där användaren får en bättre isolering och ett bättre skydd mot väta än i traditionella sneakers. Materialet är tunnt och följsamt och gör att skorna inte ser tunga eller klumpiga ut.

 Det kommer att användas i handskar där materialet förhöjer känseln i fingertopparna men ändå håller fingrarna varma och torra. Konsumenten kan till exempel använda sin smartphone utan att ta av sig handskarna. Enligt Gore kommer det nya materialet att användas med framgång även i jackor. Det nya skalmaterialet appliceras på utsidan av plagget och är mjukt och vattenavvisande och gör plaggen mjuka och följsamma men ger samtidigt plaggen en god andningsförmåga och en hållbar vattenavstötning.

De nya produkterna som ska använda Gore-Tex Infinium kommer att lanseras tidigt nästa höst. Som tidigare väljer Gore att endast samarbeta med ett antal utvalda varumärken. Produktsortimentet kommer att omfatta såväl kläder, skor och accessoarer. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Oakley vill ut i skogen – storsatsar på MTB

7 kommentarer

Yes Sverige: Mm mm, brukar inte kommentera, men nu måste jag, jag förstår inte Ulriks klagomål, det här är en branschtidning som jobbar för att branschen ska må bra i Sverige. Ulrik verkar bara vara bitter....

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842