6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Vinnarna i Brandnew Award 2018, Ispos tävling för start-ups, är korade. Ett svenskt varumärke är en av pristagarna. Dessutom har ytterligare två svenska sportföretag belönats med final- och monterplats.
Under epitetet Brandnew samlar Ispo varje år de mest intressanta produkterna från varumärken som aldrig tidigare deltagit på Ispo. Alla finalister får en monter och tävlar om priset Brandnew Award.
Brandnew lanserades 2000 och fem år senare deltog en viss plasttoffel via varumärket Croc i Brandnew. Gopro, Nixon, Maloja och inte minst svenska Wesc är några av de tidigare årens vinnare.
I år lyckades ett svenskt företag återigen kamma hem ett Brandnew Award. Boardie heter den svenska innovationen, en utveckling av den klassiska T-bygeln, och som är tänkt att skänka mer komfort för liftåkare. Boardie segrade i tunga kategorin Hardware Winter och juryn fastande särskilt för att den generösa liftbygeln rör om i ett segment "där det inte hänt mycket nytt på årtionden". Boardie har testats flitigt och används redan av ett 15-tal skidorter i Norden.
2018 års Brandnew är ett blågult finalistregn. Aldrig tidigare har så många svenska varumärken som i år nominerats till tävlingen samtidigt. Dessutom återvänder i år en svensk internationellt erkänd sportbranschprofil med ett nytt varumärke.
Pocs grundare Stefan Ytterborn är nämligen återigen Brandnewfinalist. Denna gång med sin senaste skapelse elmotorcykeln Cake. Stefan, som lämnat Poc, återvänder till tävlingen 13 år efter att hjälmen Skull deltog 2005. Cake, som är tänkt att bli en i sammanhanget lätt el-MC med flera olika inställningsmöjligheter beroende på terräng, får världspremiär 25 januari.
Några svenskar som redan är i full produktion är trion Lars Kling, Per Jaldeborg och Carl Norinder och deras Brandnewfinalist, staven Kang. De svensktillverkade stavarna, som bland annat har grepp i skinn och är tillverkade i linfiber, kolfiber och bambu, har fått stor uppmärksamhet så väl som hos friåkare som i internationell press.
I våras gjorde Haglöfs sovsäckar av spillmaterial, nu går man vidare med sitt leftover-projekt och har tagit fram mockasiner i olika färger, som kommer finnas i en begränsad upplaga.
Samarbete med ytterligare ett högprofilerat sportmodevarumärke och en omsättningsökning med 40 procent 2019. Det händer mycket framöver hos det svenska fashiontechbolaget We Are Spindye.
Löparskor gjorda på bönfibrer, eucalyptus och alger. Ett tidigt Aprilskämt? Inte alls. Det är vad Forever Floatride Energy GROW består av, Reeboks första helt växtbaserade löparsko.
Nike släpper sin första innebandyklubba någonsin, tillsammans med Zonefloorball. Samarbetet har fokus både på produktdesign och jämställdhet.
Nordiska e-handlaren Outnorth går in som huvudsponsor till Egmonts och Utemagasinets festival Utehelg, som hålls i vår på Värmdö, utanför Stockholm.
Det händer massor av spännande saker på vallafronten just nu. Finska Vauhti har ersatt fluorämnena med en helt egen tillsatsblandning och tyska Holmenkol blir först ut med Svanenmärkning.
Kang ski poles har gjort sig kända för sina alpina skidstavar i material som bambu och lin. Lagom till årets säsong har de även tagit fram en teleskopstav, i aluminium.
Med start i början av 2020 inleder Björn Borg ett globalt samarbete med skådespelaren Joel Kinnaman. Samarbetet är tänkt att rulla på lång sikt i såväl köpta som egna kanaler.
Tommy Hilfiger gör gemensam sak med Rossignol och skapar en premium-vinterkollektion för skidåkning och vintersport. Det är tredje gången gillt för samarbetsprojektet.
Craft inleder ett nära samarbete med den klassiska fotbollsklubben Trelleborgs FF. Efter några år i Superettan satsar den skånska föreningen hårt på att tillsammans med Craft återigen ta sig tillbaka till Allsvenskan.
I samband med Black Friday så sjösätter svenska Isbjörn en uthyrningstjänst för sin klädkollektion för barn och unga i åldern 0-16 år.
Svenska Bagheera har fördjupat sitt samarbete med ett av Sveriges just nu mest framgångsrikaste landslag. Från 2020 fram till 2022 tävlar orienteringslandslagen i kläder från Bagheera.
Innan årsskiftet stänger Stadium sina två butiker i Hamburg. Och den tredje Tysklandsbutiken stänger när hyresavtalet har löpt ut.
Adidas och Nike får se upp. Bakom de två giganterna inom sponsring av professionella fotbollslag jagar en Puma. Det nya miljardavtalet mellan Puma och Bundesliga-laget Borussia Dortmund varar dessutom i hela åtta år.
Intersport har inte rekryterat klart. Elin Johansson, expert på retailsäkerhet, ansluter i januari 2020 när kedjan skapar nya tjänsten säkerhetsexpert. Elin ska bland mycket fokusera på att göra Intersports e-handel säker.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
6 kommentarer
Nicko: Stadium har väl i flera år bevisat att de är föränderliga och inte rädda att både ge sig in på nya marknader och modet att kliva av när det inte funkar. Resultatmässigt överlägsna alla andra aktörer...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!