En svensk vinnare och ytterligare två blågula finalister vid Ispo Brandnew 2018

En svensk vinnare och ytterligare två blågula finalister vid Ispo Brandnew 2018

Vinnarna i Brandnew Award 2018, Ispos tävling för start-ups, är korade. Ett svenskt varumärke är en av pristagarna. Dessutom har ytterligare två svenska sportföretag belönats med final- och monterplats.

Publicerad

Boardie är tänkt att ge högre komfort än den klassiska T-bygeln.

Under epitetet Brandnew samlar Ispo varje år de mest intressanta produkterna från varumärken som aldrig tidigare deltagit på Ispo. Alla finalister får en monter och tävlar om priset Brandnew Award.

Brandnew lanserades 2000 och fem år senare deltog en viss plasttoffel via varumärket Croc i Brandnew. Gopro, Nixon, Maloja och inte minst svenska Wesc är några av de tidigare årens vinnare.

I år lyckades ett svenskt företag återigen kamma hem ett Brandnew Award. Boardie heter den svenska innovationen, en utveckling av den klassiska T-bygeln, och som är tänkt att skänka mer komfort för liftåkare. Boardie segrade i tunga kategorin Hardware Winter och juryn fastande särskilt för att den generösa liftbygeln rör om i ett segment "där det inte hänt mycket nytt på årtionden". Boardie har testats flitigt och används redan av ett 15-tal skidorter i Norden.

Cakes el-MC är Brandnewfinalist och premiärvisas den 25 januari.

2018 års Brandnew är ett blågult finalistregn. Aldrig tidigare har så många svenska varumärken som i år nominerats till tävlingen samtidigt. Dessutom återvänder i år en svensk internationellt erkänd sportbranschprofil med ett nytt varumärke.

Pocs grundare Stefan Ytterborn är nämligen återigen Brandnewfinalist. Denna gång med sin senaste skapelse elmotorcykeln Cake. Stefan, som lämnat Poc, återvänder till tävlingen 13 år efter att hjälmen Skull deltog 2005. Cake, som är tänkt att bli en i sammanhanget lätt el-MC med flera olika inställningsmöjligheter beroende på terräng, får världspremiär 25 januari.

Kang är svensktillverkade stavar med fokus på hög kvalitet, miljö och utbytbara detaljer.

Några svenskar som redan är i full produktion är trion Lars Kling, Per Jaldeborg och Carl Norinder och deras Brandnewfinalist, staven Kang. De svensktillverkade stavarna, som bland annat har grepp i skinn och är tillverkade i linfiber, kolfiber och bambu, har fått stor uppmärksamhet så väl som hos friåkare som i internationell press.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Det här är Sveriges bästa nätbutiker

2 kommentarer

sportfack: Det stämmer att näthandeln ofta rear, Rille, men det gör även fysisk handel. Vi tror att mycket av rea-beteendet inom onlineshopping även är ett sätt för handlarna att knyta till sig gdpr-säkrade...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842