Miljövänliga dryckesflaskor säljer

Den amerikanska flasktillverkaren Klean Kanteen går bra i Sverige. Från att tidigare huvudsakligen sålts i outdoor-och sportbutiker har leverantören, Nordic Eko nu hittat nya återförsäljare för företagets produkter.

Nordic Eko som finns i Västervik tog tidigt in det amerikanska varumärket Klean Kanteen. Ägaren till Nordic Eko, Morgan Andersson hade faktiskt kommit i kontakt med varumärket redan när han bodde i USA. Det var också möjligheten att jobba som leverantör för Klean Kanteen på europamarknaden som var en bidragande anledning till att Morgon valde att flytta hem till Sverige efter flera år på andra sidan Atlanten.

– Jag hade jobbat med Klean Kanteen genom mina kontakter i syd-östra USA. Så när jag fick frågan om jag var intresserad att bli leverantör för varumärket i Europa nappade jag på erbjudandet, förklarar Morgan Andersson för Sportfack.

Klean Kanteen var en av de första tillverkarna av dryckesflaskor i rostfritt stål. Det lilla familjeföretaget  grundades år 2004 och ville med sina produkter minska användandet av miljöskadliga plast-och aluminiumflaskor. De rostfria flaskorna blev snabbt väldigt populära i USA. Företagets miljöprofil har under åren stärkts bland annat genom företagets samarbete med miljöcertifieringssystemet Green Screen. Som ett led i miljöarbetet har Klean Kanteen nyligen bytt ut sitt pulverlack mot ett ännu miljövänligare system.

– Vi upptäckte att vår pulverlackering inte var helt optimal ur en miljösynpunkt. Därför valde vi att istället använda en annan metod där pulverlacken appliceras på flaskorna med hjälp av elektromagnetism och kräver inget vatten. Den gamla metoden var väldigt vattenkrävande, berättar Erika Bruhn, marknadschef på Klean Kanteen.

När Nordic Eko började ta in Klean Kanteens produkter till Sverige år 2008 fanns inte många konkurrenter inom samma segment. Idag är situationen en annan. Men Klean Kanteen fortsätter ändå att sälja bra. Till en början var det också främst outdoorbutiker och sportbutiker som tog in Klean Kanteens dryckesflaskor i sina butiker. Men nu har också nya försäljningskanaler dykt upp.

– Vi går riktigt bra också i hälso-och ekobutiker. De butikerna har ofta dessutom en väldigt stor försäljning på nätet och det märker vi tydligt, förklarar Morgan Andersson.