Icebug värvar modeller

Det svenska skoföretaget Icebug letar efter skomodeller bland sina egna kunder. Satsningen som har gjorts två gånger tidigare lockade förra året över 5000 kvinnor att anmäla sitt intresse för att få vara fotomodeller.

Det Göteborgsbaserade företaget Icebug har fått stämpeln på sig att tillverka skor för ”hard-core” traillöpare. Men dessa produkter är faktiskt bara en del av företagets breda produktportfölj. Därför beslöt Icebug för två år sedan att genom en reklamkampanj korrigera denna bild av företagets produkter. Som ett led i kampanjen, som fick namnet Free Mind uppmuntrade företaget sina användare att anmäla sitt intresse på Icebugs hemsida att stå modell i kampanjen. Dessutom fanns ett önskemål att modellerna skulle vara kvinnor över 50 år. Succén lät inte vänta på sig. Redan första året hörde över 2 000 kvinnor av sig. Förra året var intresset ännu större med 5000 kvinnor som ville tävla om de fyra fotomodellsplatserna som stod till buds.

– Kvinnor över 50 år tillhör våra kärnanvändare och därför är det självklart att de också ska få vara en del i vår marknadsföring och kommunikation, berättar Dick Ivarsson, marknadschef på Icebug för Sportfack.

Årets audition öppnar den 30:e oktober och förmodligen blir intresset att agera skomodell ännu större än under tidigare år. Icebugs hemsida tar emot anmälningar i två veckor fram till den 12 november.