Svenska CHPO donerar kvarts miljon för att hjälpa ungdomar i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika

Svenska CHPO donerar kvarts miljon för att hjälpa ungdomar i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika

Svenska klock- och solglasögonvarumärket CHPO designade en klocka 2015 och ett par solglasögon 2017 där 100 procent av intäkterna doneras för att hjälpa barn och ungdomar vid Skateistans skolor i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika. Totalt donerar de en kvarts miljon kronor.

Publicerad

CHPO, med rötter i den svenska skatescenen, har länge stöttat Skateistans arbete med ungdomar i riskutsatta områden världen över. Skateistan använder skateboardåkning som ett verktyg för att koppla samman unga med utbildningsmöjligheter i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika. 
 
– Vårt samarbete med CHPO har inte bara hjälpt till att öka kännedomen om Skateistan, de har även stöttat vår organisation genom att samla in pengar så att vi kan nå och hjälpa ännu fler barn och ungdomar genom skateboard och utbildning, säger Oliver Percovich, grundare och VD på Skateistan. Vi är hedrade av att få samarbeta med och bli stöttade av ett företag som delar vår syn på jämlikhet och inkludering. 

År 2015 designade CHPO en klocka som fick namnet Nawroz, vilket betyder 'Ny dag' på Dari, den persiska som talas i Afghanistan. Våren 2017 designade de även solglasögonen Rumi, döpta efter den persiske poeten Jalāl ad-Dīn Muhammad Rūmī som levde på 1200-talet. Både klockan och solglasögonen har en minimalistisk design som speglar CHPO's skandinaviska arv. Färgerna är inspirerade av Afghanistans bergiga landskap. Både klockan och solglasögonen har varit två av de bäst säljande produkterna i produktlinjen och 100 procent av intäkterna doneras till Skateistan. 

– Då jag själv skatat i mer eller mindre hela mitt liv vet jag de goda krafter skateboard har för att bygga ungas självförtroende, skapa sammanhang och främja gemenskap, säger Viktor Telégin, vd på CHPO Brand. På Skateistans olika center finns det inga motsättningar mellan samhällsklasser, folkgrupper eller kön, utan där träffas är en grupp individer som tillsammans vill och kan nå sina mål och drömmar. Det Skateistan gör för utsatta barn i världen är unikt och vi är oerhört stolta att kunna hjälpa en organisation som ligger mig personligen väldigt varmt om hjärtat.

Om Skateistan: 
Skateistan är en flerfaldigt prisbelönad välgörenhetsorganisation som använder skateboarding för att koppla samman unga med utbildningsmöjligheter. Organisationen driver fyra skateskolor i Afghanistan, Kambodja och Sydafrika där de utbildar riskutsatta unga i åldrarna 5-18 år. Hos Skateistan kombineras skateboarding och andra idrottsaktiviteter med undervisning. Sedan starten 2007 har Skateistan växt till att arbeta med mer än 2000 unga varje vecka. 

Om CHPO:
CHPO är ett klock- och solglasögonvarumärke grundat i Stockholm, med rötter inom skate, musik och konst. De vill erbjuda snygga produkter av bra kvalitet, tillverkade under etiska förhållanden samt sålt till en prisnivå som alla kan ha råd med. Att ta en stark ståndpunkt för jämlikhet och mänskliga rättigheter är fundamentala delar av CHPO's DNA. 
Designed in Sweden - Made for Everywhere. 
On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Intersport satsar 100 miljoner på att skapa större kundnytta

5 kommentarer

Mera Sport: Fantastisk dribbling!!!! Marcus och Nicolas måste vara goda vänner! Rubriken borde handla om Intersports stora förlust och dåliga resultat, som är/borde vara katastrof för Intersports framtid. Det...

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Tema Löpning

  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842