Tretorn Nylite firar 50 år med färgfest

Sneakern Tretorn Nylite firar 50 år i år, och det firas med att 50 kreatörer fått göra sina personliga hyllningar till skon.

När Nylite lanserades 1967 var det som tennissko. Skon fick ett lyft när Björn Borg spelade i den, bland annat i Wimbledon 1976, och tack vare Borgs kändisskap blev skon snabbt också en modesko. Den var en av de första sneakers som kombinerades med mer dressade plagg och den syntes på otaliga catwalks i slutet av 70-talet.

I USA har Nylite levt vidare som en väldigt trendig sneaker i alla år, medan intresset varit svalare i resten av världen. De senaste åren har det förändrats drastiskt och Nylite syns återigen på fötterna av det trendiga folket. Både som klassisk modell och som nytolkningar med bland annat tjockare sulor.

När Nylite nu fyller 50 år firar Tretorn det med att 50 kreatörer från hela världen har fått sätta sin personliga prägel på ett par skor. Skorna kommer att visas upp på ComplexCon i Los Angeles 4–5 november och en av kreatörerna är den svenske hiphopartisten Mwuana. Bakom projektet står Tretorns kreativa chef André 3000.

– Nylite är en perfekt vit canvas för kreatörer, säger Fredrik Ekström, europeisk Marketing Manager för Tretorn. Därför känns det otroligt spännande att se vad André 3000 tillsammans med de 50 kreatörerna kan skapa för kreativa uttryck. Givet Tretorns svenska rötter känns det så klart lite extra kul att Mwuana är en av de utvalda kreatörerna.