Är det viktigt att vinna priser?

Alla mässor och de flesta tidningar har tävlingar där de utser årets bästa produkter. Men är det viktigt att vinna priser? Och hur gör man för att vinna?

Ispo är mer än bara en mässa. En viktig uppgift för dem är att öka kunskapen i sporthandeln och det gör de genom flera olika utbildningar. I september är det dags för två nya utbildningsdagar i Stockholm. Den första handlar om vad en vinst i en produkttävling kan betyda för ett varumärke, och den andra dagen handlar om hur du som utställare får ut mesta möjligt av en mässa.

– När vi drog igång Sportfack Gear Of The Year år 2008 var det för att ge en intern klapp på axeln till de som gjort något bra, berättar Martin Willners på Sportfack. Det blev mycket, mycket större än vad vi hade trott, och framförallt betydde det mycket mer för de som vann än vi kunde ana. Vinnarna har använt priset i kataloger, på etiketter och i annonser, och det råder ingen tvekan om att de har varit stolta över priset.

Att vinna Gear Of The Year, Ispo Award eller annat pris i sportbranschen kanske inte går att jämföra med att vinna en Oscar. Men bara så att du vet så får en skådespelare som vinner en Oscar ett lönelyft på i snitt 81 procent efter priset.

Så priser har betydelse, och under den här heldagen får du tips på hur du kan förbättra dina chanser att vinna ett pris. Talarna är Bernhard Heinz som är ansvarig för både Ispo Awards och Ispo Brandnew, Stefan Ytterborn som vunnit mängder av priser med Poc, Matthias Aßmann på Mandel som arrangerar bland annat Scandinavian Outdoor Award och Martin Willners från Sportfack.

Dag två ägnas istället åt vad du som utställare kan göra för att få ut max av en mässa. Och är det någon som kan det där med mässor så är det folket på Ispo. Talare den här dagen är Martin Kössler på HuginBiz och Ispos representant i Sverige, Tom Alvå från Workman Event som har byggt fler mässmontrar än Ernst Kirchsteiger har tittat rakt in i kameran och mumlat om känslor samt Matthias Aßmann från Mandel.

Datum för de två dagarna är 19–20 september och platsen är Stockholm. Mer info kan du hitta på huginbiz.com.