Reima utmanar barnen

Det finländska barnkonfektionsföretaget Reima vill i sin nya kampanj utmana världens barn att röra på sig. Genom den internationella kampanjen #millionhoursofjoy kan barnen mäta sin aktivitet och tillsammans samla aktivitetstimmar.

Det finländska barnkonfektionsföretaget Reima har sett att trenden till ett mera stillasittande liv ökar också bland barn. Till exempel har Världshälsoorganisationen WHO en rekommendation för barn och ungdomar på minst en timmes fysisk aktivitet per dag. I Sverige och i många andra länder uppfyller dessvärre ett stort antal barn och ungdomar inte den rekommenderade aktivitetsdosen visar en undersökning gjord av Active Healty Kids Alliance.

Därför vill nu Reima aktivera barn och ungdomar till att tillsammans försöka samla ihop minst en miljon timmar av fysisk aktivitet. Genom företagets kampanj #millionhoursofjoy kan barn och unga uppdatera sina fysiska aktiviteter på Reimas webbplats. Familjer kan också på ett lekfullt sätt utmana andra familjer i andra länder i roliga landskamper. Bland de familjer som deltar i utmaningen lottas sedan ut 15 stycken priser. Vinnarna får som pris uppleva en fartfylld vintersemester i den finländska skidorten Ruka under Reima Kidventure-eventet i mars 2018. Även föreningar, skolor, klubbar och daghem kan delta i utmaningen och rapportera sina barns fysiska aktiviteter på kampanjens webbplats. Reima väljer sedan ut en förening eller skola i varje land som företaget donerar sportutrustning till för ett värde av 1000 euro.