Björn Borg tog ställning

Björn Borg tog ställning

Svenska sportmärket Björn Borg har tagit politisk ställning. Företaget arrangerade en tennismatch precis på gränsen mellan USA och Mexico för att ta ställning för öppna gränser mellan nationer.

Publicerad

Det är inte alltid okontroversiellt för ett varumärke att ta ställning i politiska frågor. Men svenska sportföretaget Björn Borg valde ändå att manifestera sin åsikt mot olika politiska initiativ att bygga murar mellan människor och nationer. Företaget arrangerade därför en unik tennismatch, Borg Open- Tennis Across Borders vid gränsfloden Tijuana River, där ena planhalvan låg i Mexico och den andra i USA. I ett pressmeddelande konstaterade företagets verkställande direktör Henrik Bunge.

" Borg Open är vårt sätt att visa att vi, som sportmärke, tror på en öppen värld utan murar"

Under en vanlig tennismatch byter en spelare i snitt planhalva 13 gånger. I matchen vid Tijuana River tilläts inte spelarna att göra det en enda gång. Detta på grund av att den ena spelaren, Peter Clemente stod på amerikansk mark och den andra spelaren, Mariano Argote hade sin spelplan i Mexico.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Behövs inköpen?

5 kommentarer

Per-Åke Grunnan: Det kommer att bli som Marin skriver: 1. Varumärken som Lundhags som lever på inkörda styles som lever året om och med en bra lagerservice behöver bara presentera nyheter en gång per år. 2....

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017

  • Sportfack 04-2017

  • Sportfack 03-2017