Bra år för alpinanläggningarna

Bra år för alpinanläggningarna

Antalet sålda liftkort på de svenska alpinanläggningarna ökade under vintern som gick. Antalet skidåkardagar ökade också i Sverige och var drygt 9 miljoner under förra säsongen.

Publicerad

För alpinanläggningarna är detta goda nyheter. Innan säsongen hade nämligen de drygt 200 anläggningarna gjort investeringar på sammanlagt 425 miljoner kronor i liftar, nedfarter och snösystem. Att det förra säsongen såldes liftkort till ett värde av nästan 1,5 miljarder kronor är ett bevis på att satsningarna lönat sig. Ökningen från föregående säsong var nästan sex procent. Tittar man på de enskilda resultaten från alpinanläggningarna stoltserar Branäs med en tillväxt på hela 11,3 procent och Vemdalen med en ökning på nästan 8 procent. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Ledare: Behövs inköpen?

5 kommentarer

Per-Åke Grunnan: Det kommer att bli som Marin skriver: 1. Varumärken som Lundhags som lever på inkörda styles som lever året om och med en bra lagerservice behöver bara presentera nyheter en gång per år. 2....

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017

  • Sportfack 06-2017

  • Sportfack 05-2017

  • Sportfack 04-2017

  • Sportfack 03-2017