Stora förändringar hos Nike

Nike kapar sin personalstyrka med över 1 000 personer och drar samtidigt igång flera nya projekt för att öka försäljningen.

Nike meddelade i juni att de planerar att minska sin personalstyrka med två procent, i faktiska tal blir det runt 1 400 personer. Inom vilka områden och i vilka länder neddragningarna kommer har de inte berättat än.

Mer offensiva är deras satsningar för att öka försäljningen. Den första är att de kommer att lägga ännu mer kraft på att prata direkt med konsumenterna via olika digitala kanaler och events. Den andra är att de nu mer uttalat ska fokusera på den urbana kunden och därför har valt ut tolv städer runt om i världen som ska stå för 80 procent av tillväxten de närmaste åren. Dessa städer är London, Berlin, Paris, Barcelona, Milano, New York, Los Angeles, Mexico City, Peking, Shanghai, Tokyo och Seoul. Tanken är att Nikehypen där ska sprida sig till resten av världen.

Tredje förändringen är att Nike vill snabba upp sin produktutveckling. Målet är att utvecklingstiden ska halveras, och de drar även igång projektet Express Lane där vissa produkter kommer att få en förtur i produktutvecklingsarbetet för att de så snabbt som möjligt ska komma ut på marknaden.