App ska få folk att hitta ut i naturen

Kristofer Björkman har tillsammans med kollegan Emil Hellström utvecklat appen Naturkartan för att folk lättar ska hitta ut i naturen. Den ska bli som en Tripadvisor för friluftsliv.

Kristofer Björkman älskar att vara ute i naturen. När han inte hittade en plattform för att hitta bra leder, områden och information av events så tog entreprenörsdjävulen tag i honom och han beslutade sig för att utveckla en modern plattform som visar på allt friluftsliv som finns i Sverige.

– Kommunerna och Länsstyrelserna i Sverige har väldigt mycket att erbjuda i form av leder och naturreservat, men det är en enda röra i form av olika hemsidor och pdf.er, berättar Kristofer. Vi har byggt en tjänst där de kan presentera sitt utbud på ett snyggt och lättillgängligt sätt och hittills har vi fått med oss ett 30-tal kommuner och länsstyrelser.

App ska få folk att hitta ut i naturen
Dumme Mosse i Jönköping är ett av många naturreservat som finns med i appen Naturkartan.

I appen Naturkartan kan du söka efter vandringsleder, områden eller enstaka platser och förfina sökningen genom att markera att du vill att där ska finnas fågeltorn, bad, om det är barnvagnsvänligt eller nära kollektivtrafik.

Merparten av informationen på Naturkartan kommer idag från kommuner och länsstyrelser, men användarna kan redan idag bli medlemmar och registrera sina aktiviteter, och snart även ranka områden, platser, och, bidra med bilder, etc, inte olikt Tripadvisor. På så sätt inspirerar och informerar användarna varandra, precis som de gör i så många andra sociala media.

– Användargenererad information är jätteviktig för oss, säger Kristofer. Det är den informationen som kommer inspirera och vägleda flest, men också generera den data som handeln behöver för att kunna kommunicera med sina målgrupp på ett effektivt och ändamålsenligt sätt.

För att tillgodose säväl användarens som handels intressen i frågan, har Naturkartan tagit fram ett koncept de kallar för Customer Engagement Marketing Platform där branschen ges möjlighet att stötta användarens alla friluftsaktiviteter med poäng som går att byta mot produkter eller rabatter i i de butiker och företag som anslutit sig till systemet.

– Det här poängsystemet, eller bättre uttryckt supportsystemet, är värdefullt för handeln då det driver kunderna in i butiken på ett sätt som bygger på support och inte krass markandsföring. Dessutom får handeln värdefull information om sin målgrupp, som de hittills aldrig haft tillgång till. Tanken är att dra igång en pilot tillsammans med en eller ett par företag redan till hösten.