Hang Ten vaknar till liv

Hang Ten vaknar till liv

Surfmärket Hang Ten var riktigt stort på 70- och 80-talet. Efter en lång tids tystnad och flera ägarbyten är märket nu på väg tillbaka. Med en svensk vid spakarna.

Publicerad

Peter Lenerius

Hang Ten är ett klassiskt surfmärke. Snudd på alla över 40 år känner igen de två fötterna som är logga för märket, men det är inte många som har sett märket de senaste tio åren.

Hang Ten ägs idag av två parter. Det finns en grupp som ansvarar för varumärket i USA, och så finns det en annan ägare från Taiwan som har rättigheterna för resten av världen. De har dock inte gjort någonting i Europa och när Peter Lenerius, tidigare Rehband, fick höra att Hang Ten var ledigt så tog han direkt kontakt med ägarna.

– Jag hade haft en gnagande känsla av att jag ville göra något nytt och då gärna något där jag kunde vara med och påverka från början, säger Peter. Så när jag av en slump fick höra att Hang Ten hade planer på en global satsning men ännu inte kommit till Europa tog jag kontakt med dem. När jag då fick reda på att de ville renodla mot surfing och skateboard efter att ha svävat ut lite mot både tennis och golf blev jag ännu mer intresserad. Jag surfade en hel del efter mina studier och gillar verkligen livsstilen och modet. Hang Ten känns verkligen rätt på alla vis.

Peter har valt att ta fram en egen kollektion för Sverige eftersom han inte tyckte att den amerikanska höll måttet och den asiatiska funkar inte i storlekar. Han jobbar med ett par designers och de första plaggen har precis kommit hem.

Första säsongen kör han det mesta själv via en egen e-handel för att snabbt få ut märket, men planen är att till våren 2018 finnas i ett antal lämpliga butiker. I år blir det bara plagg för killar – shorts, T-shirts, hoods och kepsar – men till nästa år ska det även bli en damlinje och plagg för barn.

När Peter jobbade med Rehband fick han det varumärket att lyfta genom att jobba ihop med starka profiler inom crossfit. Han ska använda samma strategi för Hang Ten men då mot surfare och skatare. Han har redan fått till ett samarbete med både svenska och danska surfförbunden så att landslagen använder Hang Ten. I sommar är Hang Ten partner till festivalen Hallifornia i Varberg och i september är de med och sponsrar en surftävling i Varberg.

– Generationen som är 40–55 år idag vet mycket väl vad Hang Ten är, min uppgift blir att berätta för dagens 18–25-åringar om Hang Ten för det är de som är den stora målgruppen, säger Peter. Timingen är helt rätt för surfing och surfmodet är hett igen och det finns inte så många surfmärken som gör någonting i Sverige. 

Idag gör Peter det mesta själv, men när sommaren är över och han ska presentera Hang Ten för butikerna ska han ha en agent som kan ta hand om försäljningen så att han själv kan koncentrera sig på att bygga varumärket.

Hang Ten ska ha lite av en retrostil som knyter an till märkets arv från 70- och 80-talet.

On
Off

2 kommentarer

  • Spana in Nikes nya reklamfilm

    Spana in Nikes nya reklamfilm

    Globala Nike vågar sig på att både vara roliga och lokala i den nya reklamfilmen "Nothing beats a Londoner". Kolla in den, den visar återigen att humor är det bästa vapnet. Det gäller bara att våga.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 08:12

  • Bra vinter för längd och snowboard

    Bra vinter för längd och snowboard

    Det har varit en snörik vinter i både Europa och USA, och det har eltt till väldigt bra försäljning av längdskidor och snowboards.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:27

  • Kallas och Stinas hemliga vapen

    Kallas och Stinas hemliga vapen

    Charlotte Kalla och Stina Nilsson har inlett OS på bästa tänkbara vis. Vi ska på intet sätt förringa deras toppform och fina teknik, men kanske är det så att även Craft har ett finger med i segrarna.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:18

  • Ledare: Är du rädd för framtiden?

    Ledare: Är du rädd för framtiden?

    Vid årsskiften är det läge för att titta antingen framåt eller bakåt. Jag tycker alltid att det är roligare att titta framåt, så jag ska våga mig på att sia lite om sporthandelsåret 2018. Vad kommer att sälja? Var kommer folk att handla? Vilka innovationer kommer det att snackas om? Hur kommer sportbranschen att utvecklas?

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:04

  • Svag julhandel för sporten

    Svag julhandel för sporten

    Siffrorna för december visar att julhandeln slog rekord igen. För sporthandeln gick det inte lika bra, försäljningen ökade med måttliga 0,9 procent.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 10:01

  • Många vinnare på Ispo

    Många vinnare på Ispo

    Att vinna en Ispo Award är ett kvitto på att ens produkt är riktigt bra. I år var det också extra många nordiska varumärken som prisades.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:39

  • Houdini trollar med klädernas plaggdelar

    Houdini trollar med klädernas plaggdelar

    Du ser ingen skillnad på ett Houdini Rollercoasterplagg och ett vanligt. Ändå kan det vara en av de största revolutionerna för kläder på länge.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:28

  • OutDoor flyttar till München

    OutDoor flyttar till München

    Nu har European Outdoor Group bestämt sig för plats för deras mässa OutDoor. Det blir München från och med 2019.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 09:49

  • Bäst på Ispo: Oakley React

    Bäst på Ispo: Oakley React

    Av alla nyheter på Ispo, var det nog Oakley React som det snackades mest om. För tre år sedan lanserade Oakley Prizmlinserna, och nu när andra tillverkare kommit med liknande lösningar tyckte Oakley att det var dags dra ifrån igen.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:36

  • Bäst på Ispo: Rottefella Move

    Bäst på Ispo: Rottefella Move

    Vi ska vara helt ärliga och berätta att Rottefellas nya bindning Move har funnits ute i handeln redan i år. Men bara i begränsad upplaga ihop med en Madshusskida. Nästa vinter säljs den löst, och vintern efter det kommer den verkliga revolutionen…

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:30

  • Bäst på Ispo: Craft Fuseknit

    Bäst på Ispo: Craft Fuseknit

    Egentligen är det inte en enskild produkt från Craft som ska lyftas fram. Det är helheten som imponerar väldigt, väldigt mycket.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:26

  • Bäst på Ispo: Merrell Thermo Rogue

    Bäst på Ispo: Merrell Thermo Rogue

    Merrells senaste vandringskänga, Thermo Rogue, tar vandringskängan rakt in i framtiden. Det är en superlätt och samtidigt extremt tålig känga för höst- och vintervandringar.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:21

  • Bäst på Ispo: Cake Kalk

    Bäst på Ispo: Cake Kalk

    Stefans Ytterborns nya satsning, elmotorcykeln Cake, har visats upp för världen. Kolla in Kalk som egentligen inte är en motorcykel.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:13

  • Bäst på Ispo: Tecnica Forge

    Bäst på Ispo: Tecnica Forge

    Tecnica Forge är världens första känga som formas efter kundens fot direkt i butiken. Tekniken är i princip densamma som används i alpina pjäxor. Forge visades upp redan i somras på Outdoor Messe, nu var den en snackis igen.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:09

  • Bäst på Ispo: Bliz Nova

    Bäst på Ispo: Bliz Nova

    Det händer mycket med linser till goggles just nu, och det mesta handlar om att öka kontrasterna i flatljus. Svenska Bliz har tittat på ett par andra problem – optisk brytning och imskydd. Och de har kommit fram till något helt nytt.

    Nyheter Martin Willners, i dag, 14:04

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Bäst på Ispo: Bergans Stranda

1 kommentar

Patrik: Hej, Vet ni när den snygga anoraken börjar säljas? Mvh: Patrik

Börskurser

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
  • Ispo Business 01-2018

  • Sportfack 01-2018

  • Sportfack 11-2017

  • Sportfack 10-2017

  • Sportfack 09-2017

  • Sportfack Bike Business 07/08–2017

  • Sportfack 07/08-2017