Hang Ten vaknar till liv

Surfmärket Hang Ten var riktigt stort på 70- och 80-talet. Efter en lång tids tystnad och flera ägarbyten är märket nu på väg tillbaka. Med en svensk vid spakarna.


Hang Ten vaknar till liv
Peter Lenerius

Hang Ten är ett klassiskt surfmärke. Snudd på alla över 40 år känner igen de två fötterna som är logga för märket, men det är inte många som har sett märket de senaste tio åren.

Hang Ten ägs idag av två parter. Det finns en grupp som ansvarar för varumärket i USA, och så finns det en annan ägare från Taiwan som har rättigheterna för resten av världen. De har dock inte gjort någonting i Europa och när Peter Lenerius, tidigare Rehband, fick höra att Hang Ten var ledigt så tog han direkt kontakt med ägarna.

– Jag hade haft en gnagande känsla av att jag ville göra något nytt och då gärna något där jag kunde vara med och påverka från början, säger Peter. Så när jag av en slump fick höra att Hang Ten hade planer på en global satsning men ännu inte kommit till Europa tog jag kontakt med dem. När jag då fick reda på att de ville renodla mot surfing och skateboard efter att ha svävat ut lite mot både tennis och golf blev jag ännu mer intresserad. Jag surfade en hel del efter mina studier och gillar verkligen livsstilen och modet. Hang Ten känns verkligen rätt på alla vis.

Peter har valt att ta fram en egen kollektion för Sverige eftersom han inte tyckte att den amerikanska höll måttet och den asiatiska funkar inte i storlekar. Han jobbar med ett par designers och de första plaggen har precis kommit hem.

Första säsongen kör han det mesta själv via en egen e-handel för att snabbt få ut märket, men planen är att till våren 2018 finnas i ett antal lämpliga butiker. I år blir det bara plagg för killar – shorts, T-shirts, hoods och kepsar – men till nästa år ska det även bli en damlinje och plagg för barn.

När Peter jobbade med Rehband fick han det varumärket att lyfta genom att jobba ihop med starka profiler inom crossfit. Han ska använda samma strategi för Hang Ten men då mot surfare och skatare. Han har redan fått till ett samarbete med både svenska och danska surfförbunden så att landslagen använder Hang Ten. I sommar är Hang Ten partner till festivalen Hallifornia i Varberg och i september är de med och sponsrar en surftävling i Varberg.

– Generationen som är 40–55 år idag vet mycket väl vad Hang Ten är, min uppgift blir att berätta för dagens 18–25-åringar om Hang Ten för det är de som är den stora målgruppen, säger Peter. Timingen är helt rätt för surfing och surfmodet är hett igen och det finns inte så många surfmärken som gör någonting i Sverige. 

Idag gör Peter det mesta själv, men när sommaren är över och han ska presentera Hang Ten för butikerna ska han ha en agent som kan ta hand om försäljningen så att han själv kan koncentrera sig på att bygga varumärket.

Hang Ten vaknar till liv
Hang Ten ska ha lite av en retrostil som knyter an till märkets arv från 70- och 80-talet.